Els estudiants espanyols de quinze anys estan per sota de la mitjana de l'OCDE pel que fa a coneixements financers, així es reflecteix en l'informe PISA 2022, que aquest dijous exposa els resultats en matèria econòmica. L'alumnat espanyol ha obtingut una puntuació mitjana estimada en competència financera de 486 punts, dotze punts per sota del rendiment mitjà de l'OCDE, que se situa en 498 punts. Els resultats no són només dolents en referència a la mitjana de l'OCDE, sinó que reculen sis punts respecte a l'informe PISA de 2018.
Dels catorze països membres de l'OCDE i dels sis associats que han participat en l'avaluació, és Bèlgica qui lidera la taula amb 527 punts, seguit de Dinamarca (521) i el Canadà (519). Espanya se situa entre Noruega (489) i Itàlia (484). Segons l'informe, Espanya és un dels països on hi ha menys desigualtat en competència financera entre l'alumnat desfavorit i l'afavorit. Amb una diferència de 73 punts, aquesta és 14 punts menor que la mitjana de l'OCDE, i significativament inferior a països com els Estats Units (92), Bèlgica (104) o els Països Baixos (97).
Què sap l'alumnat d'economia?
L'informe deixa dades preocupants sobre el nivell de l'alumnat espanyol en la matèria de coneixements financers. L'estudi destaca que només un 25% dels estudiants espanyols es troben en els nivells més alts de rendiment (4 i 5), mentre que un 58% se situen en un nivell mitjà. En l'informe es detalla quins coneixements tenen els alumnes que van fer les proves, per exemple, el 25% desconeix el concepte 'sou'. Justament, 'sou' es troba entre els conceptes que els eren més familiars, juntament amb 'pressupost' (70% el coneixia), 'empresari' (68%) i 'préstec bancari' (66%). Per contra, els que menys van ser 'interès compost' (21%), 'tipus de canvi' (21%), 'diversificació' (19%), 'rendibilitat de la inversió' (18%) i 'depreciació' (9%).
L'informe també exposa la relació dels joves que van fer les proves amb els seus pares i els diners. Les dades mostren que els estudiants parlen almenys un cop a la setmana sobre alguns aspectes relacionats amb l'econòmica: els diners per a compres (49%), la paga (39%), els estalvis (38%), les despeses (37%) i les compres en línia (36%).
Un aprovat just a l'informe PISA: competències creatives
Mentre que en la seva gran majoria els alumnes espanyols suspenen pel que fa a les competències financeres, aproven justos pel que fa a competències creatives. De fet, es va obtenir un millor resultat de l'esperat: "Els resultats dels alumnes en pensament creatiu estan per sobre del que es podria esperar d'Espanya, en funció del seu rendiment en matemàtiques; i per sobre del que es podria esperar en funció del seu rendiment en lectura".