Amazon va anunciar aquest dilluns el llançament d''Amazon busca poble', una iniciativa que busca de trobar el poble ideal per celebrar una gran festa popular com parteix del seu "continuat compromís amb el món rural".
Des del 7 d'abril i fins al pròxim 8 de maig, qualsevol veí d'un poble d'Espanya, que tingui menys de 500 habitants, podrà participar en aquest concurs presentant la seva candidatura en xarxes socials (Instagram o Facebook) amb l'etiqueta #Amazonbuscapueblo i esmentant el compte de @AmazonEspana a Instagram o a Facebook. La localitat guanyadora, que es coneixerà el 20 de maig, gaudirà d'una festa, organitzada per Amazon, en les quals podran participar tots els seus veïns, amb activitats per a totes les edats, mercat de petits negocis, música en viu, un dinar popular i moltes més sorpreses.
"Estem super il·lusionats amb aquesta iniciativa. Les festes populars són una cosa única i molt arrelada a la nostra cultura. Segons un estudi que hem realitzat, aquestes celebracions són un dels moments més esperats de l'any, i és que 8 de cada 10 enquestats asseguren assistir a festes de poble durant l'estiu, independentment de si tenen poble o no. A Amazon som compromesos amb portar tot el que ens demanin els nostres clients a qualsevol racó del país, i per això, valorem molt donar suport a les àrees rurals. De fet, la xarxa logística d'Amazon permet arribar al 100% dels codis postals a la península i a més del 90% en 2 dies", va declarar Ana Costi, responsable d'Amazon Prime per a Europa.
Amb 'Amazon busca poble', la companyia va explicar que "reafirma el seu compromís amb l'entorn rural i amb els seus habitants, donant suport a la riquesa cultural, social i econòmica dels pobles d'Espanya. A través d'aquesta proposta, Amazon vol donar visibilitat a la vida en els municipis més petits, fomentar el seu desenvolupament i apropar les oportunitats que el comerç electrònic dona als seus habitants i empresaris".
Tots aquells que vulguin participar hauran de compartir en xarxes socials la candidatura de la seva localitat en format vídeo, "esprement al màxim la seva creativitat i enginy" per gravar un 'Poble Tour', imitant alguns dels coneguts 'house tours' que omplen les xarxes socials ensenyant les residències dels famosos. Hi poden mostrar els racons més bonics de la seva localitat, ensenyar la plaça del poble, presentar als seus veïns, plats típics, tradicions, comerços locals i, sobretot, respondre a la pregunta "Per què hi hauria Amazon d'escollir el teu poble?".
El poble guanyador haurà d'estar ubicat a Espanya, tenir menys de 500 habitants censats, posseir una riquesa arquitectònica i natural, tenir bona connexió i accessos per carretera i transport públic i comptar almenys amb una plaça amb aforament per a unes 2.000 persones i un camp de futbol o similar per poder fer activitats a l'aire lliure. A més, es valorarà positivament si el poble disposa d'una segona plaça (amb aforament d'unes 500 persones assegudes), comptar amb opcions de restauració i allotjament i tenir bona cobertura mòbil i Internet.
Qualsevol veí d'un poble que compleixi les característiques esmentades pot presentar una candidatura. Per participar, serà necessari pujar un vídeo a xarxes socials (Instagram o Facebook) amb l'etiqueta #AmazonBuscaPueblo des del 7 d'abril fins al 8 de maig (ambdós inclosos). A més, cal esmentar @amazonespana a Instagram o @Amazon.es a Facebook en la descripció del vídeo. La durada del vídeo ha de ser entre 30 i 90 segons i el vídeo ha de ser gravat en format vertical (9:16, Instagram Reels).
Es recomana gravar el vídeo amb bona il·luminació i una resolució mínima de 720p. i respondre de forma clara i concisa a la següent pregunta: "Per què Amazon hauria d'escollir el teu poble?". El vídeo ha de tenir un àudio clar i comprensible. Es permet l'ús de música de fons, sempre que es respectin els drets d'autor i es recomana utilitzar música lliure de drets o amb la deguda llicència.
Els participants han de tenir els seus perfils públics (oberts) per poder pujar el vídeo. Cada poble serà comptabilitzat una sola vegada, independentment del nombre de candidatures presentades. En participar en la iniciativa 'Amazon Busca Pueblo', els participants cedeixen a Amazon els drets d'imatge dels vídeos i participants per al seu ús en la promoció del concurs i l'organització de les festes de poble durant aquest 2025. Es poden consultar les bases legals en 'www.aboutamazon.es/bases-concurso-amazon-busca-pueblo'.
Aquest concurs comptarà amb un jurat format pel presentador i meteoròleg Roberto Brasero; el creador de contingut Xuso Jones; Ana Costi, responsable d'Amazon Prime per a Europa, i Pablo Maderuelo, director del Comitè executiu de l'aliança d'empreses Vivaços, que tracta de donar visibilitat al potencial de l'entorn rural. Ells seran els encarregats de seleccionar el poble guanyador partint dels criteris proposats i la selecció dels quals s'anunciarà el pròxim 20 de maig.
Pobles
Segons l'estudi realitzat per Beruby per a Amazon, 7 de cada 10 persones al nostre país té poble, i a 1 de cada 10, encara que no en té, li agradaria tenir-ne. Aquesta enquesta revela també que gairebé un 47% de les persones aprofita per visitar el seu poble quan té vacances o dies lliures. A més, la meitat o bé reserva part de les seves vacances per anar a les festes del seu poble, o intenta fer-ho. Aquesta és una mostra de l'enorme valor que tenen els pobles al nostre país, rebent cada any milers de visitants, en especial durant la temporada estival o l'època de festes.
Aquestes festivitats populars són per a molts un dels moments més esperats de l'any, i és que, independentment de si tenen poble o no, 8 de cada 10 enquestats asseguren anar a festes de poble durant l'estiu; fins i tot hi ha un 40% que assisteix tant a les del seu propi com a les dels pobles veïns, i un 13% que, encara que no té poble, va a les de les localitats properes al seu lloc de residència. D'aquesta forma, l'enquesta d'Amazon llança que el 95% dels enquestats afirma haver estat a les festes d'algun poble d'Espanya. I no només això, existeix un 27% que no només va a aquestes celebracions, sinó que participa activament en elles, ja sigui a través d'una penya, una xaranga o grup de música local, alguna associació o del comitè organitzador de les festes.
Amazon va indicar que té "el ferm propòsit de contribuir al desenvolupament econòmic i social de l'Espanya rural, apropant-se als seus clients independentment d'on es trobin. Per això, i des que Amazon va arribar a Espanya fa 14 anys, la companyia ha invertit molts esforços per garantir la seva capil·laritat per tot el territori, assegurant així l'accés dels clients en zones rurals a tota mena de productes".
Segons un informe de la consultora NERA**, el 45% dels consumidors rurals valora l'àmplia selecció de productes que ofereix el comerç electrònic, 4 punts més que els qui compren en ciutats. A més, el 57% dels consumidors rurals destaca que les compres en línia els ajuden a retallar distàncies a l'hora d'adquirir productes, ja que aquests es veuen obligats, de mitjana, a recórrer entre el doble i el triple de quilòmetres que els seus veïns urbans per poder comprar el que necessiten. Per a tots ells Amazon disposa d'una àmplia xarxa logística que permet arribar al 100% dels codis postals a la península i a més del 90% en 2 dies.
A més, Amazon va indicar que per a la companyia "el suport a les petites i mitjanes empreses és fonamental. Per això, el nombre de pimes que venen a Amazon des de municipis de menys de 30.000 habitants ha augmentat a un ritme 41 punts superior al de les ubicades en ciutats. En el dia d'avui són 5.000 les pimes que venen a Amazon des de zones rurals a Espanya, un 30% del nombre total de pimes espanyoles presents a la botiga. Els clients d'Amazon tan sols hauran de buscar el distintiu de "petits negocis", a través del qual poden identificar i comprar productes de petites i mitjanes empreses, propietàries de marques, així com artesans que venen a través d'Amazon."