L'Àrea Metropolitana de Barcelona ja gaudeix d'un nou servei de bicicleta metropolitana compartida, l'AMBici, creat i liderat per l'AMB i gestionat per TMB. El passat 30 de gener es va engegar amb total normalitat amb les primeres 55 estacions a 6 municipis (Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern) i pròximament s'expandirà fins a arribar als 15 municipis metropolitans. El servei posarà a disposició dels ciutadans fins a 2.600 bicicletes elèctriques en 236 estacions.

Potenciar la mobilitat sostenible

Es tracta d'un projecte cofinançat amb 7 milions d'euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (a través dels fons europeus Next Generation) i suposa un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona. L'AMBici està integrat amb el sistema de transport públic col·lectiu de la metròpolis de Barcelona per facilitar la intermodalitat amb altres mitjans de transport públic, com el Bus Metropolità, el metro, el tramvia, el ferrocarril, etc.

Posada en marxa AMBici AMB Albert Canalejo (3)
L'AMBici va engegar amb total normalitat el passat 30 de gener / Foto: AMB / Albert Canalejo

AMBici s’està implantant a 15 municipis metropolitans. Més enllà dels 6 mencionats anteriorment, també gaudiran d'aquest nou servei: l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Molins de Rei, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Com a mínim, la meitat de les estacions tindran punt de recàrrega elèctrica, mentre que la resta seran energèticament autònomes per poder fer anar el sistema d'ancoratges mitjançant plaques fotovoltaiques.

Un servei més potent

Aquest nou servei metropolità, que recull l'experiència de l'e-Bicibox i pren el Bicing com a referent per fer un servei més potent, s'emmarca en l'estratègia metropolitana del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024, el full de ruta de les polítiques de mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als pròxims anys, i del Pla d'actuació metropolità (PAM) 2019-2023.

"Els primers resultats són molt bons", afirma Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. "És un èxit implementar un servei com aquest al territori metropolità i és tot un referent a l'Estat i a Europa. Coordina molts municipis i posa en igualtat de condicions els ciutadans metropolitans i els de la ciutat de Barcelona", subratlla Bigas. El director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB afegeix que "els havíem de donar un servei d'aquestes característiques i s'estendrà a partir de l'abril. A més, serà un impuls de la mobilitat i infraestructures ciclables", conclou.

ambici funcionament
Així és el funcionament d'AMBici / Font: Elaboració pròpia

Un model verd, segur i fàcil de conduir

La flota de les bicicletes del servei Ambici és 100% elèctrica, amb assistència al pedaleig. És el model e-SMARTbike 2.0, que ofereix la facilitat per maniobrar de manera àgil i segura, tot mantenint el control de la bicicleta, en un entorn urbà. Gràcies a la seva configuració, l’usuari se sent més segur durant el trajecte i millora la seva experiència en la conducció i maniobrabilitat, sobretot en les corbes i els terrenys més complicats. Així doncs, es tracta d'una bicicleta de molta qualitat i que tothom pot fer-la servir sense preocupacions.

En aquesta línia, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, comenta que "des de l'AMB, seguim fent realitat alternatives de mobilitat saludable i sostenible a la metròpolis de Barcelona. Esperem que l’AMBici sigui un veritable punt d'inflexió en l'ús de la bicicleta i un bon complement a la xarxa de transport públic".

Unes tarifes molt competitives

Durant el 2023, l'AMB fa una tarifa promocional de 25 € l'any per abonament, que permet 30 minuts d'ús gratuït per cada trajecte. Després dels 30 minuts gratuïts, costa 0,50 € cada 30 minuts. A partir de l'any 2024, l'abonament tindrà un cost de 40 € l'any, amb els primers 30 minuts a un preu de 0,15 €. Després dels 30 minuts inicials, costa 0,50 € cada 30 minuts. Els usuaris que vulguin emprar la targeta física, la poden adquirir per un cost de 6 euros. En cas d'emprar el servei amb l'aplicació mòbil, és gratuït.

mapes estacions
L'AMBici disposa de 236 estacions repartides en 15 municipis diferents / Foto: AMB

Pel que fa a la integració de l'AMBici amb el servei de Bicing, s'han previst dues mesures: 7 estacions de pont o de transferència dels dos serveis i l'abonament metropolità, amb descomptes per als usuaris dels dos serveis. Per tal de facilitar l'ús conjunt del servei AMBici, de l'AMB, i el servei Bicing, de l'Ajuntament de Barcelona, i establir unes condicions preferents als usuaris que vulguin utilitzar els dos sistemes, s'ha creat un ​abonament metropolità, que ja es pot adquirir.

Aquest sistema compta amb dues opcions: abonament metropolità AMBici + Bicing Tarifa Plana: costa 65 euros l'any; abonament metropolità AMBici + Bicing Tarifa Plana per Ús: costa 53 euros l'any. La diferència rau en el sistema Bicing i si aquest és una tarifa regular anual o, per contra, pagues per cada viatge.

Per a qualsevol pregunta, a la web de l'AMBici ofereixen respostes a molts dels dubtes que poden sorgir amb aquest nou servei.

FAQs Ambici
Consulta el seu web per resoldre totes les preguntes / Font: Elaboració pròpia
logos públics