Les anàlisis que s'han dut a terme a la xarxa del metro de Barcelona per assegurar la qualitat de l'aire han confirmat l'absència de fibres d'amiant a l'ambient de la xarxa, ha anunciat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aquest dimecres en un comunicat.
Les anàlisis s'han fet amb mostres recollides en diferents estacions, túnels i trens, en una campanya consensuada entre TMB i el grup d'experts creat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), i les ha dut a terme la consultoria especialitzada ACM 2020, els resultats de la qual es traslladaran pròximament al grup d'experts.
TMB ha defensat que, en espera de la valoració definitiva del grup d'experts, prevista per al setembre, els resultats "apunten al fet que les condicions ambientals de la xarxa de metro de Barcelona, que s'han analitzat, són segures" per als usuaris i el personal de l'empresa.
Les mostres s'han agafat en cinc punts diferents de les estacions de Catalunya i Torrassa de l'L1 i el Passeig de Gràcia i Liceu de l'L3 —que s'han seleccionat pel seu ús i perquè tenen les condicions ambientals més desfavorables— i s'han analitzat amb un microscopi electrònic de transmissió, amb què no s'ha trobat cap fibra d'amiant.
Tot i això, a causa de l'acumulació de pols en dues de les cinc mostres que s'han fet a l'estació de Catalunya de l'L1, la consultoria que ha dut a terme les anàlisis recomana repetir-les als cinc punts d'aquesta parada.
Mostres sòlides
A banda de mostres d'aire, també s'han agafat mostres de materials sòlids, que s'han recollit en filtres d'aire del sistema de ventilació de trens, la pols dels túnels i la grava de les vies, que també han confirmat l'absència de fibres d'amiant.
L'objectiu d'aquesta campanya era complementar i ratificar els resultats que van obtenir les anàlisis de TMB amb microscòpia òptica —la que marca la normativa però menys potent que l'electrònica que s'ha utilitzat ara—, que anteriorment ja havia avaluat 485 mostres.