L'Institut de Coordenades de Governança i Economia Aplicada ha assenyalat que al mercat espanyol de les begudes espirituoses cada vegada cobra més força l'autenticitat dels productes. "El natural i artesà gana força davant allò artificial o processos de producció més industrialitzats", indiquen els seus analistes. Segons l'equip d'analistes de l'Institut de Coordenades de Governança i Economia Aplicada, hi ha una nova tendència al mercat: l'auge dels productes artesanals. "L'artesanal, en la majoria dels casos, es presenta com una millor opció ja que aquest tipus de productes han estat creats amb tècniques centenàries i apel·lant a la tradició", asseguren.

A més, afirmen que el consumidor valora cada vegada més atributs vinculats a valors culturals, de singularitat i de producció local.

Les begudes espirituoses són aquelles begudes alcohòliques que, segons recull el Reglament CE 1576/89 (art. 1), "estan destinades al consum humà" i compten amb una "graduació mínima de 15% vol., obtinguda per destil·lació, en presència o no d'aromes, de productes naturals fermentats, o per maceració de substàncies vegetals, amb addició o no d'aromes, sucres, altres d'edulcorants, o altres productes agrícoles".

"Al sector de les begudes espirituoses hi ha moltes marques, però que siguin icòniques no tantes. Posicionar-se en la ment del consumidor no és una tasca senzilla i poques marques aconsegueixen ser un referent i situar-se al 'top of mind' gràcies a una sèrie de característiques que la majoria d'aquestes marques comparteixen: són carismàtiques i tenen una identitat pròpia, sòlida i rica que les diferencia de la resta, atorgant-los una personalitat única i inconfusible. El resultat al final és una marca que sobreviu al pas dels anys amb força i deixant empremta", exposa l'Institut.

Afirma que en el cas de les begudes espirituoses "la mirada al passat és una macrotendència que traspassa sectors, inclòs el de les begudes espirituoses. Aquí, les grans vencedores al mercat són marques que reflecteixen uns valors, una autenticitat i una procedència que les fan úniques. A Espanya, el sector de l'elaboració de begudes espirituoses contempla|preveu un ampli ventall de propostes. Però només unes quantes poden ser considerades com veritablement icòniques, generació després de generació de consumidors".

L'Institut Coordenades destaca deu marques de begudes espirituoses que assegura que s'han convertit en "icones" al sector.

  • ANÍS DEL MONO. . La història es remunta a 1870. Vicente Bosch, fundador de la marca, va trobar la manera de fer un regal especial a la seva esposa en plena plaça Vendôme de París." Allà va topar amb el perfum que inspiraria després l'ampolla que tots coneixem".
  • VERMOUTH PERUCCHI. El fundador d'aquesta marca de vermut, Augustus Perucchi, va ser un veritable pioner. Ell va ser qui va introduir aquesta beguda a Espanya a mitjans del segle XIX (concretament el 1876), un licor artesanal elaborat llavors a base de vins, misteles, herbes, plantes i arrels. "Avui dia el vermut viu una veritable etapa daurada i és, en part, gràcies a Augustus Perucchi", diuen els analistes de l'Institut Coordenades.
  • GRAN DUQUE DE ALBA. Existeixen documents que autoritzen batejar aquest brandi amb el nom de l'aristòcrata. Va ser l'agent del celler de Madrid, el qual tenia una gran amistat amb XVII Duc d'Alba, "que va donar amb la recepta d'aquest exclusiu brandi. L'aristòcrata, després de provar-lo i a causa de la seva grata impressió, va suggerir posar-li el nom del seu ascendent: Gran Duc d'Alba".
  • GIN LARIOS. Fundada en Màlaga pel francès Charles Lamothe i Pedro Jiménez, "Larios és segurament una de les marques aparentment més juvenil de la llista, però només per la seva imatge i el que la mateixa companyia ha volgut projectar. Vinculada des dels 90 al món de la moda i la cultura gràcies al seu popular Calendari Larios, va ser una dècada abans, en els 80, quan es va convertir en la ginebra més venuda d'Espanya," ressenya l'Institut.
  • FUNDADOR SUPREMO. El seu és el celler més antic de Jerez, on va néixer, el 1874, el primer brandi d'Espanya. Des d'aleshores, "la seva saviesa en l'art de l'envelliment del brandi, ha permès al celler aconseguir un reconeixement que es va materialitzar amb el premi al Millor Brandi del Món 2019 atorgat per l'IWSC (International Wine & Spirit Competition)".
  • BRANDI CARLOS I. Perteneciente al Grup Osborne, Carles I va néixer el 1772 i des d'aleshores fa més de dos segles "que elabora, selecciona i millora un producte de la més alta qualitat que li han valgut nombrosos premis i reconeixements. La seva etiqueta, inspirada en el quadre de Tiziano en el qual es pot veure el rei Carles I en la batalla de Muhlberg a cavall del seu cavall, és avui dia tota una icona".
  • TÍO PEPE. Els cellers de Jerez Tío Pepe van veure la llum a finals del segle XIX quan el jove emprenedor Manuel María González Ángel va decidir endinsar-se en el negoci dels vins al costat del seu "tio Pepe", José María Ángel i Vargas. "Avui dia és una dels cellers amb més solera del país gràcies als seus brandies de xerès, els seus vermuts o els seus vins finits".
  • RON NEGRITA. La història comença el 1857 quan un jove fabricant de licors de Llemotges, Paul Bardinet, s'interessa per l'alcohol de sucre de canya importat des d'illes llunyanes fins a ports del vell món. "Avui, amb més de 150 anys d'història, la marca és sinònim de qualitat i experiència. Durant l'última dècada, Negrita s'ha posicionat com a referent dels principals festivals de música a Espanya i, a més, s'ha bolcat en impulsar la formació musical del nostre país", destaca l'Institut Coordenades.
  • GIN XORIGUER. Originària de Maó, "és probablement la ginebra més antiga de la Mediterrània. La destil·leria menorquina elabora una recepta que es remunta a començaments del segle XVIII, i ho fa de forma totalment artesanal en alambins de coure centenaris. Aquest procediment tan singular ha valgut a la marca la Indicació Geogràfica Gin de Maó".
  • WHISKY DYC. El primer whisky espanyol va arribar de la mà de Nicomedes García, quan en un dels seus viatges a terres escoceses va descobrir el secret de l'elaboració del whisky. "Va ser Segòvia el lloc perfecte per establir la primera destil·leria de DYC, encara que ràpidament es va estendre per totes les ciutats importants del país. Avui, 6 dècades després, continua sent una marca líder a Espanya", conclou.