Alguns no recorden res, d'altres diuen que van sentir llançaments d'objectes. Un agent diu que va sentir detonacions i un altre que no. Alguns van veure els seus companys sortir de la furgoneta, d'altres no ho saben. Així ha estat la declaració dels antiavalots que anaven en dues de les furgonetes que es van aturar just al lloc des d'on suposadament es va fer el tret que va ferir Ester Quintana. Són els mossos de la Dragó 403 i la Dragó 414, les dues furgonetes que acompanyaven la que anava amb els dos acusats, la Dragó 40.
El seu testimoni no ha aclarit absolutament res. Només ha servit per veure que durant la investigació interna, alguns d'ells van mentir sobre on van aturar el vehicle, i asseguraven que mai van baixar de la furgoneta a l'encreuament del Passeig de Gràcia amb Gran Via. Un vídeo els va desmentir i els van acabar obrint un expedient. Avui tampoc han sabut explicar per què els van expedientar. De fet, tots han assegurat que no ho saben.
Així com els de la Dragó 403, que es va aturar en la segona posició, han admès que no hi havia aldarulls i que van sentir detonacions, els de la Dragó 414 no recorden pràcticament res dels fets. Els agents han fet equilibris per no entrar en contradiccions entre les dues versions que ells mateixos van donar, i per no assenyalar com a culpables els companys. Un joc d'encobriments i de no aclarir res que poc aporta en el judici, més enllà de la manca de rigorositat amb la qual es van fer els informes basats en les explicacions dels antiavalots.
En l'única cosa que coincideixen és que la furgoneta on anaven els dos acusats estava en l'angle de tir de la zona on era Quintana. També han coincidit en el fet que tot va ser molt ràpid, que va ser una "intervenció fugaç".
Cap dels antiavalots va veure ningú disparar ni el què. I tots asseguren que aquell dia només es van disparar salves i projectils de foam.
El mal d'esquena, la coartada
Dins les furgonetes hi van 7 agents però només n'hi ha dos que disparen: L'escopeter i el llançador. El primer va amb arma llarga i pot disparar salves i pilotes de goma. El segon tira projectils de foam. Segons els agents de la 414, el seu escopeter va baixar de la furgoneta en el moment dels fets, però ho va fer sense l'arma perquè "li feia mal l'esquena".
De fet, asseguren els seus companys que li feia mal l'esquena des del matí (treballaven des de les 7 del matí i els fets van passar prop de les 21h). L'escopeter declararà aquest dijous al matí.
Si els escopeters de la 403 i el de la 414 van baixar sense escopeta, només queda l'escopeter de la Dragó 40 com a sospitós de disparar. Que de fet és un dels acusats que ja va admetre durant la instrucció que va disparar salves. Però cap dels mossos que han declarat avui el van veure.
Trets descontrolats
Dies després dels fets, Afers Interns va demanar als mossos un informe sobre tot el que recordessin, inclosos els trets disparats, lloc i hora. Com molt bé ha explicat un dels agents de la 403, l'informe es redacta fent un exercici de memòria. "No s'havia fet mai", ha indicat.
D'aquesta manera es va redactar l'informe i es van perdre alguns trets pel camí, com el llançament del projectil a la Ronda Sant Pere o el de davant de l'Apple Store, que fins avui en el judici no s'ha admès.
Sobre el tret de la Ronda de Sant Pere, el responsable de la 414 ha admès que no el va autoritzar, que va ser l'agent que duia la llançadora qui va decidir disparar per "cobrir-los", i en va informar més tard.
La furgoneta, una carraca
Les tres furgonetes de la unitat que es va aturar a la cruïlla del Passeig de Gràcia amb Gran Via no van parar una darrera l'altra. La última, la 414, es va posar en paral·lel a la primera, la Dragó 40. Això obre el dubte sobre quins dels antiavalots van disparar, perquè els testimonis sempre han dit que va ser la primera furgoneta. Però davant de tot n'hi havia dues. Per això els de la 414 van ocultar en un principi la seva posició.
Avui hem sabut per què no es va aturar en tercera posició i es va avançar. La furgoneta era vella i no corria prou i sempre es quedava endarrerida. Davant aquest fet el caporal de la 414 va demanar poder avançar-se quan estiguessin aturats.
Tots els agents de la 414, han explicat amb pèls i senyals que la seva furgoneta "no tirava", que anava lenta i era una carraca. Era de les antigues i li costava seguir els seus companys.