Convertir el visionament d'una pel·lícula en una experiència inèdita de compra dels productes que hi apareixen a partir d'una aplicació serà possible ben aviat amb Waital. Es tracta d'una aplicació mòbil que està desenvolupant Jose Antonio García Pamplona, estudiant de l'Executive MBA en Negocis Digitals de la UOC. La idea, que permetrà vincular marques i espectadors interessats en determinats productes, és un dels projectes finalistes de l'SpinUOC, el programa anual d'emprenedoria de la Universitat que s'impulsa mitjançant la plataforma Hubbik.

El punt de partida de Waital era la voluntat de García Pamplona de focalitzar els esforços per a un treball final de màster que tingués una aplicació pràctica i que no es quedés en un calaix. García Pamplona tenia el convenciment que el que havia de desenvolupar hauria de ser un projecte amb possibilitats de convertir-se "en una realitat". "La idea —explica— va sorgir fa anys mentre estudiava el doctorat d'Enginyeria Multimèdia; per problemes de temps no vaig continuar el projecte, que consistia a afegir publicitat a una pel·lícula".

Roba / Unsplash

El treball final de màster que fa per la UOC li ha servit per tornar a posar fil a l'agulla i de moment ja ha aconseguit que el projecte sigui finalista a l'SpinUOC, que es presentarà l'1 d'octubre. La introducció de publicitat no té res a veure amb el model tradicional publicitari, perquè la proposta de Waital és diferent. No vol dir que la publicitat interrompi el visionament d'una pel·lícula, sinó que és l'aplicació que "va mostrant els elements del film que pots adquirir". En aquest sentit, això vol dir que les dades per comprar elements com ara la roba, el calçat o les localitzacions (per a vacances o de restauració) i els serveis que apareixen durant el visionament estaran disponibles a la nova aplicació mòbil.

Un prototip en camí

García Pamplona explica que confia que a l'octubre disposarà d'un prototip de l'aplicació, que de moment es troba en la fase inicial. "Sé que és difícil, però és l'objectiu que ens hem marcat", comenta l'estudiant de la UOC. El prototip serà important per saber quina serà la inversió necessària que permeti continuar el projecte. "Un cop s'engegui, d'aquí a sis mesos podríem fer el llançament a Europa i, si tot anés bé, això podria ser una realitat durant el primer semestre de l'any que ve". Aquesta és la previsió en cas que s'aconsegueixi una inversió que permeti disposar "d'un equip a jornada completa" per tirar endavant el projecte, explica el creador de Waital.

Aconseguir el buidatge de dades dels elements d'una pel·lícula que es poden comprar serà possible per la combinació d'un sistema manual i un altre d'automàtic de reconeixement d'imatges, explica García Pamplona. Aquest sistema automàtic, comenta, té la capacitat d'indicar de manera detallada cada moment d'una pel·lícula en què apareix un element determinat. La primera idea és que Waital sigui una aplicació per a Android i iOS, i més endavant per a televisions intel·ligents i ordinadors. "Si la tens al mòbil, quan vegis la pel·lícula, podràs consultar tots els elements que hi surten i el moment exacte en què apareixen; l'aplicació no reprodueix la pel·lícula, sinó que et pot marcar el temps", apunta García Pamplona.

La intel·ligència artificial ho fa possible

Aquesta aplicació és possible gràcies a la intel·ligència artificial, que permetrà identificar, per exemple, una bossa que porti la protagonista d'una pel·lícula i obtenir-ne les dades per comprar-la a qui hi tingui interès. Per tot això caldrà també que les productores de cinema donin entrada a les marques a les seves produccions per aconseguir una font d'ingressos que els ajudarà a desenvolupar la seva activitat. Waital pot interessar les marques que exposin els seus productes en pel·lícules perquè pot actuar d'enllaç entre aquestes i els consumidors potencials. "Això requereix un treball de negociació amb les marques a fi de promoure'n l'aparició en pel·lícules", precisa García Pamplona.

Waital permetrà als usuaris obtenir l'enllaç als llocs d'internet on es puguin adquirir els productes. Per fer-ho possible, García Pamplona necessita un equip integrat per programadors, dissenyadors i algun professional que domini la qüestió dels servidors de concurrència, el màrqueting en línia i el posicionament, com també algun expert en dades. Es preveu fer un estudi de persones que es trobin sobretot en la franja d'edat que va dels 35 als 45 anys per obtenir informació sobre els hàbits de compra en línia i la subscripció a plataformes de reproducció en línia o streaming. Així mateix, continua García Pamplona, el projecte preveu fer un estudi de les pel·lícules més vistes i els productes que poden interessar les persones d'aquestes edats.

Es tracta d'un projecte que haurà de ser sensible al funcionament del mercat, però García Pamplona considera que és una idea assumible, que es pot fer realitat amb possibilitat d'èxit. N'està plenament convençut.