El Servei Català de Trànsit (SCT) treballa en un pla de xoc per evitar els col·lapses diaris, l'alt nombre d'accidents i incidències que se'n registren i les cues quilomètriques que es formen a l'AP-7, l'autopista que vertebra Catalunya i que la connecta amb França al nord i amb el País Valencià al sud. El projecte que redacta Trànsit preveu crear un tram de velocitat variable entre Maçanet (la Selva) i el Vendrell (Baix Penedès), amb la previsió que les obres comencin el 2025; també està previst instal·lar nous radars mòbils, així com uns centrats a la zona de l'Ebre per garantir que els camions circulin per la dreta; o, fins i tot, un sistema de semàfors per regular l'entrada de vehicles a la via. En suma, un seguit de mesures que pel període 2024-2025 estan pressupostades en 8,3 milions d'euros.
Pel projecte, Trànsit ha analitzat primer la mobilitat a l'autopista, que de manera recent ha patit un augment significatiu de la circulació en un 7%, sumat al que ja es va produir quan es van eliminar els peatges. L'augment és del 6,7% en el cas dels vehicles pesants: qui és usuari habitual o ocasional de la via sap l'augment del nombre de camions i els problemes de mobilitat que ocasionen quan circulen pels carrils intermedis o fins i tot el carril de l'esquerra. Pel que fa a la sinistralitat, durant els primers mesos del 2024 hi ha hagut dues víctimes mortals, mentre que el 2023 van ser-hi vuit.
Semàfors per dosificar l'entrada de vehicles
Per evitar congestions, Trànsit preveu instal·lar un sistema de semàfors per controlar i dosificar l'entrada de vehicles a l'autopista: deixaran accedir a la via en petites dosis, cada 10 segons aproximadament. El primer semàfor es provarà a l'entrada de la C-35 amb l'AP-7 a l'altura de la Roca del Vallès. Es treballa també en uns radars mòbils, que es troben en fase de validació, i que es poden moure per diferents punts de la via depenent de la necessitat puntual que es registri. Trànsit preveu instal·lar-ne quatre aquest any i arribar als 26 el 2026.
Velocitat variable entre Maçanet de la Selva i el Vendrell i a la C-58
El pla de xoc per l'AP-7 inclou també la creació d'un tram de velocitat variable entre Maçanet de la Selva i el Vendrell, que abastaria uns 100 quilòmetres de llarg. Això inclourà sistemes predictius amb càmeres d'intel·ligència artificial, de manera que podrà calcular quan hi haurà retencions. En aquest tram s'hi instal·laran radars per comprovar que els conductors compleixen amb la velocitat marcada en cada moment. També s'espera fer el mateix a la C-58, que té molt d'impacte sobre el trànsit de l'autopista. En aquesta via s'instal·larà un sistema de velocitat variable que s'adjudicarà el segon semestre d'aquest any amb la previsió de començar les obres abans d'acabar el 2024.
Controlar que els camions vagin per la dreta
Pel que fa al tram de Terres de l'Ebre, Trànsit instal·larà unes càmeres radar per controlar el compliment de circular per la dreta per part dels camions en el tram entre Camarles i Calafat, on l'autopista només té dos carrils per sentit. Ara mateix, el compliment és del 90%, però amb aquesta mesura es busca arribar al 100% i multar a qui no compleixi.
Més carrils addicionals
També s'implementaran carrils addicionals de sortida, que ja s'han començat a aplicar durant aquest any per Sant Joan i pel gran premi celebrat a Montmeló. Aquests carrils addicionals de sortida es faran els divendres a la tarda o els dissabtes al matí, en funció del trànsit que es prevegi. Es preveu un carril addicional de sortida de Martorell al Vendrell de 42 quilòmetres, i un altre entre Montornès del Vallès i Sils de 53 quilòmetres. Així mateix, els caps de setmana s'instal·laran 190 quilòmetres de carrils addicionals per mitigar les congestions.
Reduccions de velocitat
D'altra banda, Trànsit ha decidit que es deixarà d'aplicar el límit de velocitat màxima a 100 km/h entre Martorell i Gelida els divendres a la tarda i els dissabtes al matí, ja que han constatat que la mesura no ha funcionat. Sí que es mantindran les reduccions de velocitat a 100 km/h en el tram central de l'AP-7 entre el Papiol i Granollers, ja que Trànsit considera que ha donat bons resultats en la reducció de la sinistralitat i la consideren interessant per contenir la velocitat en un tram que habitualment concentra moltes retencions.