La Unió Europea (UE) elabora una llista negra de seguretat aèria i recull les aerolínies que tenen terminantment prohibir operar en l'espai aeri dels vint-i-set. Els ciutadans de la Unió no tindran problemes dins les fronteres internes per haver d'enfrontar-se al fet de volar en alguna d'aquestes companyies, però sí que és un perill potencial si es viatja a alguns dels països extracomunitaris en els quals operen i és per aquest motiu que l'Agència de Seguretat Aèria de la Unió Europea (EASA) manté al web oficial la llista i insta els ciutadans a ser-ne conscients.

L'EASA, organisme dependent de les institucions europees, identifica les potencials escletxes de seguretat aèria en els vols de les aerolínies i ha traçat ja una llista de 129 companyies en les quals no es recomana viatjar —i, per descomptat, tenen l'entrada prohibida a les fronteres de la Unió Europea—. Aquestes provenen d'una quinzena de països. La Unió identifica en elles mancances greus en els seus procediments de seguretat o protocols deficients. En altres casos, però, hi ha un vessant polític i es tracta d'aerolínies provinents de països amb sancions vigents, independentment del grau de seguretat aèria.

La majoria, aerolínies de països africans i asiàtics

Les set aerolínies amb deficiències de seguretat greus que apareixen en la llista negra són Air Tanzania —de recent incorporació—, Air Zimbabwe, Avior (Veneçuela), Blue Wing (Surinam), Iran Aseman (Iran) i Fly Baghdad i Iraqui Airways, aquestes dues darreres provinents de l'Iraq. També hi ha aerolínies de països com Afganistan, Angola, Armènia, el Congo i la República Democràtica del Congo, Djibouti, Guinea Equatorial, Eritrea, Kirguizstan, Libèria, Líbia, Nepal, Rússia, São Tomé i Príncipe i el Sudan.

Rússia, totes les aerolínies vetades

A banda, també hi ha dues companyies amb prohibicions especials. Air Koryo, de Corea del Nord, només té permès volar per sobre de la Unió Europea amb els models TU-204, mentre que Iran Air no pot entrar en espai aeri europeu amb els models Fokker F100 i Boeing 747-200. També hi ha aerolínies que han sortit de la llista negra i ara poden operar a la Unió Europea sense restriccions: es tracta de dues aerolínies del Pakistà, Pakistan International Airlines i Airblue Limited. També cal destacar que en el cas de Rússia, totes les seves aerolínies estan a llista negra i tenen l'entrada vetada a la Unió Europea, si bé és amb motiu de les sancions per la invasió a Ucraïna. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!