La Unió Europea (UE) elabora una llista negra de seguretat aèria i recull les aerolínies que tenen terminantment prohibit operar en l'espai aeri dels vint-i-set. Els ciutadans de la Unió no tindran problemes dins les fronteres internes per haver d'enfrontar-se al fet de volar en alguna d'aquestes companyies, però sí que és un perill potencial si es viatja a alguns dels països extracomunitaris en els quals operen, i és per aquest motiu que l'Agència de Seguretat Aèria de la Unió Europea (EASA) manté al web oficial la llista i insta els ciutadans a ser-ne conscients.
L'EASA, organisme dependent de les institucions europees, identifica les potencials escletxes de seguretat aèria en els vols de les aerolínies i ha traçat ja una llista de 129 companyies en les quals no es recomana viatjar —i, per descomptat, tenen l'entrada prohibida a les fronteres de la Unió Europea—. Aquestes provenen d'una quinzena de països. La Unió identifica en elles mancances greus en els seus procediments de seguretat o protocols deficients. En altres casos, però, hi ha un vessant polític i es tracta d'aerolínies provinents de països amb sancions vigents, independentment del grau de seguretat aèria.
La majoria, aerolínies de països africans i asiàtics
Les set aerolínies amb deficiències de seguretat greus que apareixen a la llista negra són Air Tanzania —de recent incorporació—, Air Zimbabwe, Avior (Veneçuela), Blue Wing (Surinam), Iran Aseman (Iran) i Fly Baghdad i Iraqui Airways, aquestes dues darreres provinents de l'Iraq. També hi ha aerolínies de països com Afganistan, Angola, Armènia, el Congo i la República Democràtica del Congo, Djibouti, Guinea Equatorial, Eritrea, Kirguizstan, Libèria, Líbia, Nepal, Rússia, São Tomé i Príncipe i el Sudan.
Rússia, totes les aerolínies vetades
A banda, també hi ha dues companyies amb prohibicions especials. Air Koryo, de Corea del Nord, només té permès volar per sobre de la Unió Europea amb els models TU-204, mentre que Iran Air no pot entrar en espai aeri europeu amb els models Fokker F100 i Boeing 747-200. També hi ha aerolínies que han sortit de la llista negra i ara poden operar a la Unió Europea sense restriccions: es tracta de dues aerolínies del Pakistan, Pakistan International Airlines i Airblue Limited. Així mateix, cal destacar que, en el cas de Rússia, totes les seves aerolínies estan a llista negra i tenen l'entrada vetada a la Unió Europea, si bé és amb motiu de les sancions per la invasió a Ucraïna.