Després de cinc mesos d'obres, aquest dilluns es va reprendre la circulació de trens pel túnel de Roda de Berà i, per tant, el servei Tarragona-Barcelona de les línies R14, R15, R16 i R17 —això sí, amb un ridícul inclòs—. Però la recuperació ha arribat amb una sorpresa: el tancament d'una estació amb més de cent anys d'història. Aquesta estació de trens catalana ha deixat de funcionar aquesta setmana després de 135 anys de servei: la dels Guiamets, al Priorat, de l'R15.
Assistim, un cop més, al tancament d'una estació ferroviària de facto, sense avís al públic, tal i com van fer amb Roda de Barà (clausurada el 30/09/2024), aprofitant la modificació del servei per obres.
— torigu 🏴 (@torigu_) March 2, 2025
Tant costa informar-ne amb transparència, @rodalies?
Als nous horaris de la línia R15, en vigor des d'aquest dilluns a les tres del migdia, ja no hi apareix l'estació dels Guiamets. Els trens només aturen abans, a Capçanes, i després, a Móra la Nova. Ni Rodalies ni cap altra autoritat sembla haver informat sobre el tancament, després que diumenge a la tarda hi fes parada l'últim comboi en sentit Barcelona. Diversos usuaris han lamentat a les xarxes socials la manca d'informació sobre aquesta qüestió.
Fa llastimà per nostàlgia ferroviària, però en un sentit utilitarista, és la decisió correcta.
— Adalfe (@Adalfe_) March 3, 2025
Tot i això Roda de Berà i Els Guiamets continuen sent útils com a punt d'avançament i creuament.
Tal com recull la premsa local, l'estació tenia un servei limitat de dos trens diaris, ara fa cinc mesos. I això ha fet que l'aturada fos poc atractiva i útil —l'any 2016, per exemple, va registrar menys de mil usuaris—, segons alguns dels usuaris, que s'han mostrat comprensius amb la decisió i han recordat que l'estació dels Guiamets estava situada en un lloc remot, mentre que els pobles propers tenen alternatives com Capçanes o Vilabella. D'altres, en canvi, han criticat que tenien abonaments que inclouen l'estació fins al 30 d'abril.
VERGONYA!!!!!! jo fins el 30/4 tinc un abonament que posa GUIAMETS i que hi eliminin la parada es pot considerar un incompliment del contracte de transport. A l’inici de les obres es va suprimir el tren de les 22:14 i ara l’últim que quedava, quina vergonya!!! https://t.co/GYJ93mCseX
— Pol (@poltodaa) March 2, 2025
L'estació va entrar en servei l'any 1891 quan es va estrenar el tram construït per la Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF) entre Marçà-Falset (1890) i Móra la Nova. Durant els anys 70 es va convertir en baixador i es va suprimir el seu personal, de manera que l'edifici de viatgers està tancat. Les obres són d'estil eclèctic, incloses en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
