El pròxim mes de setembre el reglament de les cadiretes infantils vigent des de 1981 serà substituït per un de nou. La nova normativa introduirà canvis importants, per exemple, ja no es vendran cadiretes segons el pes. En uns mesos la compra de cadiretes infantils per a cotxe passarà a estar marcada per la normativa i-Size o norma R129.

Un dels principals canvis serà que les cadires R44, les més comunes, ja no estaran a la venda. Des de fa un any que aquesta mena de cadiretes ja no es poden fabricar i quan entri en vigor la nova normativa tampoc es podrà vendre l'estoc que quedi pendent. 

Principals diferències entre normatives 

Fa quaranta anys que es va implantar la primera normativa europea de Sistemes de Retenció Infantil (SRI), el reglament ECE R44, al qual el 2013 se li va afegir un altre reglament, el R129 o I-Size, per adequar-la als avenços tecnològics. Ara aquesta darrera serà l'hegemònica i succeirà la primera. Tanmateix, quines diferències hi ha? 

  • Obliga a fer servir l'SRI a contramarxa fins als 15 mesos d'edat.
  • Entre les seves proves inclou un test d'impacte lateral que a l'R44 no és obligatori.
  • Classifica les cadires per l'alçada del nen, i no per l'edat o el pes.
  • En els tests, utilitza els dummies de la sèrie Q en comptes de la sèrie P, que compten amb sensors per mesurar la força de l'impacte en diferents direccions.
  • Ofereix més compatibilitat amb els automòbils.
  • Fer servir preferentment el sistema d'Isofix (encara que hi ha models que s'instal·len amb el cinturó).

És important tenir en compte que el canvi de normativa afecta els venedors privats i particulars. És a dir, els particulars que venguin cadiretes de l'antiga normativa es poden enfrontar a denúncies de Consum. Actualment, la revenda de cadiretes suposa una gran part d'aquest mercat. 

Sinistralitat a les carreteres

L'any 2023 s'ha tancat amb 1.145 morts en accidents de trànsit, de manera que pràcticament es manté estable la mortalitat a les carreteres (tres víctimes mortals menys que el 2022) en un any en què han augmentat un 2% els desplaçaments de llarg recorregut. Segons va exposar el ministre d'Interior Fernando Grande-Marlaska en la presentació de l'informe anual, el 42% dels accidents són fruit d'una sortida de la via i bona part d'aquests no són conseqüència de l'excés de velocitat, l'ús de drogues i alcohol i el mòbil, sinó per la somnolència, que és "un problema de salut pública" a l'Estat, on els ciutadans dormen un 10% menys que la mitjana europea.

 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!