La Direcció General de Trànsit (DGT) està immersa en una reforma dels requisits per obtenir el permís de conduir motocicletes, i ja és oficial: aquest dijous ha arribat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). L’organisme busca actualitzar la normativa vigent per adaptar-la a les necessitats actuals dels conductors i, sobretot, per reforçar la seguretat viària en un context d’augment de l’ús de les motos, especialment en entorns urbans. Entre els canvis que es preveuen, hi ha una revisió del procés per accedir al carnet de moto A. Aquest, el que permet portar motos de qualsevol cilindrada, és el més freqüent dels conductors implicats en els accidents mortals, per la qual hi ha més condicions per accedir-hi: tenir més de 20 anys, tenir l'A2 amb una antiguitat d'almenys dos anys i fer un curs que, com a novetat d'enguany, es modifica per incidir en contingut de conscienciació.
A més, també s'ha fet oficial ja aquest dimarts que els conductors que hagin perdut punts del carnet de conduir podran fer cursos amb els quals es bonificaran dos punts addicionals fins a un límit de quinze, amb una freqüència màxima d'un curs de cadascun dels tipus que s'han creat cada dos anys. Hi ha dos tipus de cursos, un per a turismes i un altre per a motocicletes i ciclomotors. Aquests últims inclouen dues modalitats: en zona urbana i en carretera convencional. L'objectiu principal és formar als conductors en diferents tècniques orientades a evitar sinistres, perquè puguin solucionar situacions de perill, adoptar bones pràctiques en la conducció i l'equipament, evitant en tot cas qualsevol referència a una conducció esportiva.
Cada curs tindrà una durada mínima de sis hores lectives, amb formació teòrica i pràctica de maniobres i de circulació, i podrà realitzar-se en una o dues sessions. La part teòrica, que tindrà un mínim d'una hora i quaranta-cinc minuts, podrà ser distribuïda al llarg de les sessions i es podrà intercalar amb la formació pràctica per a reforçar els missatges, encara que s'ha d'impartir obligatòriament mitja hora a l'inici del curs i una altra mitja hora a la finalització del mateix a tall de conclusions. La formació pràctica tindrà una durada de quatre hores i quinze minuts i es realitzarà tant en circuit tancat com en vies obertes a la circulació. El contingut teòric i les maniobres pràctiques a realitzar en totes dues modalitats de cursos queden recollides en els annexos d'aquesta ordre, que entrarà en vigor en vint dies a partir d'aquest dijous.
Ús de l'airbag
Un dels principals canvis és el pes més gran de la circulació en vies obertes al trànsit en detriment de circuit tancat: quatre i dues hores, respectivament, que se sumen a les tres de coneixements teòrics. Dues de les quatre hores en carretera hauran de discórrer obligatòriament en via convencional, que és on es produeixen la major part dels sinistres mortals de motoristes. Tant els alumnes com professors hauran d'usar de manera obligatòria el coixí de seguretat, element "essencial" per a la protecció del tòrax, una zona en la qual el 35% dels motoristes morts i més del 25% dels hospitalitzats sofreixen lesions.