L'índex de risc a les carreteres catalanes, que mesura la probabilitat de patir un accident, ha crescut un 5,7% en els darrers tres anys, canviant la tendència a la baixa que s'arrossegava des de fa 11. Així es desprèn del 23è estudi IRAP del RACC que analitza el trienni 2021-2023. Aquest increment s'explica perquè la sinistralitat amb víctimes mortals o ferits greus ha pujat un 14%, però la mobilitat només ho ha fet un 8%. L'informe ha mostrat que les possibilitats que tingui lloc un accident greu són 4 cops majors a carreteres convencionals i que el 45% dels sinistres greus tenen una moto implicada. L'Arrabassada torna a ser la via més perillosa i el tram que concentra més accidents és l'enllaç de l'A-2 amb la B-20, la B-10 i la C-32.
Però respecte a l’edició anterior, que avaluava el trienni 2020-2022, l'índex de risc s’ha incrementat un 5,7%, tot i que el seu valor global es manté baix.#iRAP #MobilityClub pic.twitter.com/Ry1KApBnxW
— RACC Mobility Club (@ClubRACC) December 11, 2024
En la 23a edició de l’estudi s’ha analitzat el risc d’accidentalitat a 6.373 km de la xarxa viària catalana, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 78% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals. Per fer aquest estudi, el RACC ha comptat amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona. L’estudi IRAP avalua el risc d’accidentalitat i la concentració d’accidents tenint en compte el volum de trànsit que circula per cada tram de carretera per obtenir una radiografia de la distribució del risc i aconseguir millorar la seguretat viària en els punts més afectats.
El tram amb menys risc d'accidents
Si bé la carretera més perillosa de la xarxa catalana és l'Arrabassada, la més segura i, per tant, la que té menys risc d'accidents, és la C-25 entre Gurb i Calldetenes. Tot i la seva alta intensitat (més de 20.000 vehicles diaris) no té cap accident mortal o greu en l’últim trienni. El segueix el tram de la A-7 que va de la central nuclear de Vandellós a Cambrils, el de la C-16 entre Navàs i Gironella i el de la B-40 entre Viladecavalls i Terrassa.
Accidents per tipus de vehicle
De l'estudi també es desprèn que durant el trienni analitzat, en el 45% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor. A més, puntualitza que els trams amb més accidents d'aquest tipus de vehicles es troben majoritàriament a la Regió Metropolitana de Barclelona, excepte el tram entre Cunit i Sant Pere de Ribes que seria el novè amb més quantitats d'accidents de motos i ciclomotors.
Excepte el tram entre Cunit i Sant Pere de Ribes, tots els trams es troben a la Regió Metropolitana de Barcelona.#iRAP #MobilityClub pic.twitter.com/ggEsU3gt0t
— RACC Mobility Club (@ClubRACC) December 11, 2024
Pel que fa als trams amb més accidents de vehicles pesants, 4 dels 10 trams d’aquesta classificació ja hi eren l’any passat. El tram amb més concentració d’accidents se situa a l’A-2, entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32 El 50% dels accidents greus de vehicles pesants es concentren en només el 13,2% dels quilòmetres (842 km). Si ens fixem en els accidents amb bicicletes implicades, des de l’any 2013 han mantingut una tendència a l’alça i a l’any 2023 ha enregistrat un nou màxim d’accidents totals amb bicicletes implicades. De fet, 7 dels 10 trams amb més accidents de bicicleta per quilòmetre es troben a la demarcació de Barcelona, 2 a Tarragona i 1 a Girona. No hi ha cap tram a la demarcació de Lleida.