El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha admès que és “evident” que el resultat de l’informe PISA sobre l’educació a Catalunya “és dolent” i que, davant de les dades, no valen “excuses”. D’aquesta manera, el president ha intentat frenar les crítiques a l’executiu que ha carregat la culpa dels mals resultats en una primera valoració a una “sobrerepresentació d’alumnat nouvingut”. Malgrat les crítiques directes que han arribat des de l’oposició, especialment de Junts, PSC i PP, Aragonès ha defensat que “l’educació és una prioritat” del seu Govern” i ha recordat que Catalunya va començar el curs “amb més mestres i reduint les ràtios”.
Aragonès ha agregat que precisament pel panorama que descriu l'informe PISA, "des de fa temps posem tota l'energia i recursos per capgirar la situació, acabar amb la segregació escolar i donar resposta als nous reptes educatius" perquè "ens hi juguem el futur del país".
L'educació és una prioritat del Govern. Vam començar el curs amb més mestres que mai i reduint les ràtios. Però és evident que l'informe PISA és dolent, sense excuses👇🏻
— Pere Aragonès i Garcia 🎗 (@perearagones) December 5, 2023
Simó afirma que ja s'han posat mesures per millorar l'educació, però alerta que els resultats "no són tan ràpids"
La consellera d'Educació, Anna Simó, ha afirmat aquest dimarts a la nit que el Govern ja ha posat les mesures per millorar l'educació al país, després de l'informe PISA que situa els estudiants catalans a la cua d'Espanya i d'Europa. La consellera d'Educació ho ha dit a TV3, on ha alertat que, malgrat l'impuls de les mesures, els resultats no són "tan ràpids". Simó ha assenyalat diversos problemes al sistema educatiu, com ara que Catalunya encapçala el rànquing de més pobresa infantil del país. Però davant d'això ha defensat la recepta de l'executiu de Pere Aragonès, que implica incrementar el pressupost per a Educació, posar més mestres a les escoles o baixar les ràtios de les aules, entre d'altres. La lluita contra la segregació és, també, clau, ha indicat.
"Estem invertint com mai", ha defensat la consellera, que ha assegurat que les últimes dades del 2023 de competències bàsiques ja marquen un canvi de tendència del que ha qualificat de "cicle negatiu" marcat per la pandèmia, per "l'alt índex de segregació" o per la manca d'inversió, entre d'altres. Però davant d'aquest escenari ha defensat el projecte de l'executiu català. "Fa dos anys que estem fent una inversió continuada" que ha comportat més docents a les aules o la baixada de ràtios a les aules. "Fa falta temps, però en només dos anys ja hem començat a veure millores als nivells més baixos", ha assegurat Simó.
L'origen de la polèmica
El Govern ha atribuït aquest dimarts al matí els mals resultats de Catalunya a l'últim informe PISA a una "sobrerepresentació" de l'alumnat immigrant a les proves. Així ho ha afirmat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi García Plata, que ha admès que l'alumnat català "ha empitjorat clarament" en els tres àmbits que avaluen les proves PISA. Segons Educació, un 24% dels alumnes examinats eren immigrants, mentre que en el conjunt del sistema educatiu català aquests representen un 15%. D’altra banda, el departament ha indicat que els mals resultats en comprensió lectora es deuen a un “relaxament” en l’ensenyament de l’hàbit de lectura des de les etapes inicials de l’educació.
Davant la davallada de Catalunya en tots els àmbits de l'informe del Programa per a l'Avaluació Integral d'Alumnes (PISA) 2022, que avalua les competències en matemàtiques, ciències i comprensió lectora de l'alumnat de 15 anys dels països de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), el departament ha insistit que un dels factors que ha influït en els resultats és la "sobrerepresentació" de l'alumnat immigrant.
En la justificació de les causes dels resultats, el secretari de Transformació Educativa ha destacat que Catalunya és un territori amb molts alumnes d'alta complexitat en què els factors de pobresa o mobilitat afecten especialment els resultats dels alumnes arribats d'altres països. "Això dificulta l'obtenció d'un diagnòstic més ajustat", ha assegurat. Segons Educació, el percentatge d'alumnes immigrant al sistema educatiu català és d'un 15% d'acord amb dades del ministeri d'Educació. Tanmateix, en la mostra d'alumnes examinades a les PISA 2022 el percentatge és d'un 24%. Aquestes declaracions han generat al llarg d'aquest dimarts múltiples crítiques.