El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat aquest dimecres la creació de la tarifa plana pels transports dins de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). A partir de l'1 de gener de 2019, tots els usuaris pagaran el preu equivalent a la primera corona pels desplaçaments entre els 36 municipis de l'AMB, també dels divuit que formen part de la zona tarifària 2.
Aquesta equivalència de preus beneficiarà més de 3,2 milions de ciutadans i suposarà, segons ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat del Govern, Damià Calvet, un increment de 4,6 milions de viatges. A canvi, els ajuntaments aportaran 17 milions d'euros en forma del tribut metropolità, que es veurà reflectit en un augment de l'IBI dels valors cadastrals de més de 45.000 euros.
Amb aquesta integració, que el vicepresident de l'Àrea de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, ha qualificat d'"històrica", es crea una tarifa plana que "solucionarà el greuge comparatiu" dels divuit municipis de la zona 2, que s'anomena també segona corona. I és que amb la tarifa anterior un veí de Castelldefels pagava la meitat que un de Molins de Reis per anar a Barcelona, tot i estar més lluny de la capital.
"Volem que la segona corona incrementi l'ús del transport públic", ha assegurat el també alcalde de Sant Joan d'Espí, tot recordant que avui dia l'ús del vehicle privat és superior a la zona 2. També ha remarcat que aquest canvi tarifari és una reivindicació històrica dels divuit municipis de l'AMB que pertanyen a la zona 2, com ara Sant Cugat o Cerdanyola del Vallès.
Els títols que es beneficiaran d'aquesta tarifa són els bitllets senzills i els títols integrats a excepció de la T-16, els títols socials de l'AMB i de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). L'acord aprovat per l'ATM suposarà un estalvi d'un 50% en el cas de la T-10 i del 26% en el cas de la T-trimestre, T-Jove i T-mes.
Els usuaris dels municipis de la zona tarifària 2 que no formen part de l'AMB, com ara Sabadell, Rubí, Vilassar de Mar o el Masnou, o de la zona 3 i 4 no notaran cap canvi amb l'entrada d'any. "Desplaçar-se entre Sabadell i Sant Cugat o entre Terrassa i Cerdanyola del Vallès seguirà costant el mateix", ha recordat Calvet.