L'Audiència de Barcelona ha acordat aquest dimarts reobrir les diligències de l'accident del tren a Vacarisses de novembre de 2018, on va morir una persona i una cinquantena van resultar ferida. El tribunal ha estimat el recurs presentat per 8 intervinents i demana d'investigar ADIF pels fets. En un primer moment, el jutjat d'instrucció 4 de Terrassa va decidir arxivar-lo en considerar que Adif no tenia cap responsabilitat en l'accident, i ara el cas torna de nou al jutjat de Terrassa.
Examinada la causa, les magistrades estableixen que podrien existir certs "dèficits de manteniment" en la infraestructura, per la qual cosa consideren que les responsabilitats podrien direccionar-se. Per això, ara es demanarà a ADIF l'organigrama complet de l'organització dels càrrecs i les funcions i responsabilitats de cada un respecte al manteniment i seguretat de les vies. "S'estudiaran tots els responsables del R4 entre Cerdanyola i Manresa", apunta el tribunal.
Les possibles deficiències
Segons recull la resolució: "el dèficit de manteniment vindria determinat per un dèficit dels sistemes de control establerts, del qual deriva la impossibilitat de detectar un defecte greu de l'estructura, que acaba per col·lapsar i esfondrar-se sobre la via, de resultes de la qual es va produir el descarrilament del tren. En la mateixa línia, es podria situar el que s'apunta en la resolució apel·lada i que consistiria en un sistema de detecció precoç donin objectes en la via. I, també, s'hauria produït dèficit de cura quant a l'estat dels dissipadors d'energia o a la presència d'obstacles a la cuneta d'evacuació de l'aigua".
Així mateix assenyala que "les mesures i sistemes de gestió de seguretat en la circulació ferroviària van dirigides, precisament, a evitar situacions que comprometin la vida i integritat física de viatgers i usuaris, entre d'altres. Les omissions de norma de cura que van donar lloc a l'ensorrament i presència d'objectes en la via i van generar el risc de col·lisió i descarrilament, de manera que aquest no va ser sinó la concreció del primer".
Sense modificació a les diligències pel mort
Pel que fa a les diligències sol·licitades en relació amb la mort d'un passatger a causa de l'accident ferroviari: "comparteix la Sala les conclusions de la instructora quant a la suficiència de les diligències d'investigació així com a l'exclusió de negligència en revisions i manteniment del comboi sinistrat. L'interlocutòria incorpora en el seu fonament jurídic tercera una rigorosa anàlisi de la documentació obtinguda, que inclou tota la relativa a les revisions d'aspectes generals del comboi i concretes sobre les portes i el seu funcionament que el porta a descartar el funcionament anormal per falta de manteniment del comboi. I al·ludeix a l'atestat dels Mossos d'Esquadra en el que refereix al força centrifugadora generada al primer vagó per la sortida de la via i la velocitat que portava."
Per tant, aquest extrem es manté i no es modifica.