Dissabte a la tarda un tren AVE va bolcar entre les estacions de Puerta de Atocha i Chamartin, col·lapsant la xarxa de trens madrilenya i afectant els viatges de fins a 17.000 persones. Segons l'àudio d'un treballador d'Adif, que ha avançat Vozpópuli i que recull El Mundo, l'accident s'hauria produït mentre el comboi que es trobava avariat era remolcat als tallers, i s'hauria produït en trencar-se la subjecció amb el tren que el remolcava, provocant que el vagó d'AVE es desplacés durant quatre quilòmetres sense maquinista, descontrolat i estigués a punt de xocar contra un altre tren de passatgers.
Segons explica aquest operador d'Adif el tren, que havia patit una avaria uns dies abans a prop de Toledo, era traslladat als tallers de Renfe a Fuencarral per ser reparat. L'inici del problema va ser quan el tren remolcador no tenia força suficient per pujar amb el tren avariat les rampes empinades del túnel que uneix les estacions d'Atocha i Chamartín, que tenen una inclinació d'un 30%, explica el tècnic.
El maquinista del tren remolcador hauria demanat llavors permís per a tornar a un lloc pla i tornar a intentar travessar el tram. Això no va ser possible, i en mig de la pujada un dels motors es va trencar i a posteriori es va produir el tall del comboi remolcat, que va recórrer sense maquinista i completament descontrolat uns quatre quilòmetres, des de Chamartín fins al Jardí Botànic.
Un accident que podria haver acabat en tragèdia
En els missatges de veu, el tècnic explica que el tren es movia a una velocitat que arribava als 200 quilòmetres per hora i que es dirigia directament contra un altre tren amb passatgers: "El tren anava a tota hòstia (...) S'anava a estampar contra un tren de viatgers (...) Anava a cent o dos-cents quilòmetres per hora", es pot escoltar en els àudios del treballador d'Adif que relata els fets i que s'han compartit per diversos canals i grups Telegram i WhatsApp de professionals del sector. En el moment que el comboi va estar en risc de xocar contra un altre tren, els operaris van prendre la decisió de "canviar les agulles" - per modificar el traçat de les vies- desviant així el tren i evitant la col·lisió. Poc després, va ser quan es va produir el descarrilament.
La maniobra va ser "un nyap" amb una mala execució
En els missatges als seus companys, l'encarregat de la coordinació dels trens del centre de control d'Adif, que treballava el matí del dia de l'incident, no sap explicar que van fer el maquinista i els quatre tècnics involucrats en el descarrilament, en una maniobra que considera un "nyap". El tècnic apunta al fet que la maniobra no tenia molt sentit, perquè la unitat remolcadora "tenia poca potència", i encara que la maniobra "estava ben feta, deixa caure, que el problema va ser la mala execució d'aquesta. El mateix treballador d'Adif assegura que "han hagut d'aïllar tots els frens del tren inútil i tallar-los", perquè va acabar marxant segons ell "a la deriva".
En una altra de les gravacions, el professional del centre de control menciona que el maquinista responsable del tren que remolcava la unitat avariada, estava molt afectat per l'incident: "Deia, l'he cagat, em faran fora, em faran fora", relata el seu company.