Potser mai has sentit el nom de MrBeast, però els teus fills, nebots i fillols saben qui és. Si algú s'hagués de coronar com a rei de YouTube, seria en Jimmy Donaldson, un estatunidenc de 26 anys conegut com a MrBeast que congrega més de tres-cents milions de seguidors a la plataforma. Els vídeos que han catapultat a MrBeast a la fama segueixen en un mateix patró, reptes esbojarrats amb un gran pressupost i diners que es reparteixen a mansalva. Tot plegat li ha permès guanyar la simpatia dels seus milions de seguidors i milions de dòlars. Tanmateix, la fama i els diners no et protegeixen de tot i la imatge de bon noi altruista de YouTube s'esquerda i perilla amb esmicolar-se. Per què? Cinc persones han emprès accions legals contra la productora propietat de MrBeast, MrB2024, i contra Amazon, després de la seva participació en el programa Beast Games, que Amazon Prime Video prepara per emetre, informa la BBC. Les denunciants al·leguen que "van patir particularment i col·lectivament" en un entorn que "sistemàticament va fomentar una cultura de misogínia i sexisme". També s'inclouen acusacions sobreexposar als participants a "circumstàncies i condicions perilloses". Què ha succeït perquè Donaldson passi de ser youtuber més estimat a protagonitzar una demanda de 54 pàgines?
Com ha construït el seu imperi el Willy Wonka de YouTube?
Molts abans que la recent demanda es presentés davant la de la justícia estatunidenca, MrBeast havia construït curosament la seva imatge del bon noi trapella d'Internet. Segons ha afirmat en diverses ocasions ell mateix, Donaldson volia ser youtuber des de ben jove. Amb aquest objectiu en ment va començar a fer vídeos sense massa èxit en un principi. Després d'anys tractant d'assegurar-se una base de seguidors sense aconseguir-ho, MrBeast va començar a fer el que posteriorment seria la seva marca: reptes. Un dels seus primers reptes que es va viralitzar consistia en un vídeo d'ell comptant fins a 100.000, gesta que va completar en més de 20 hores.
El youtuber ràpidament va conservar que aquesta mena de vídeos li brindaven els seguidors que tant desitjava. Tanmateix, la viralitat és fugaç i mantenir l'atenció dels espectadors en una plataforma on l'oferta de contingut és inacabable és una tasca titànica. Per això, Donaldson va començar a fer reptes cada cop més esbojarrats i va incloure una altra de les seves signatures: els diners. Els reptes no només eren progressivament més grans i exigien un major desemborsament per la seva producció, també va començar a posar grans premis en metàl·lic a les persones que participaven en aquests. El seu major èxit ha estat recrear a la vida real les proves de El joc del calamar, vídeo que acumula 600 milions de visualitzacions. Recentment, ha tornat a despertar molt interès amb el seu vídeo on va reunir youtubers i streamers d'arreu del món per tancar-los en una sala fins que només quedés un dempeus, el qual guanyaria 1 milió de dòlars pels seus subscriptors. Segons va publicar Forbes, amb el seu vídeo, MrBeast havia generat 80 milions de dòlars en beneficis pels seus vídeos entre el 2022 i el 2023.
El fet que bona part del seu contingut es basi a regalar diners i proposar reptes esbojarrats, MrBeast ha estat freqüentment anomenat el Willy Wonka d'Internet. Tanmateix, Donaldson ha diversificat la seva activitat econòmica. Com molts altres influencers un cop adquirida certa popular va fer el seu salt al món empresarial. Com ha fet Emma Chamberlain amb la seva marca de cafès o la més jove del clan Kardashian, Kyley Jenner, amb el maquillatge, MrBeast ha presentat diversos productes al mercat com una marca de xocolata saludable.
Crítiques pel seu concepte d'altruisme
Mr Beast no es dedica exclusivament a fer vídeos sobre els seus reptes, sinó que també en fa mostrant la seva filantropia. Donaldson ha construït pous a diversos països africans o ha pagat operacions de persones amb problemes d'audició o visió. Aquests actes d'altruisme han estat molt ben rebuts per part de la seva comunitat, però també han estat criticats en diversos espais d'Internet, on es qüestiona si és realment altruisme si, finalment, monetitza els continguts on se'l veu fent aquestes bones obres. Com es remarca en un reportatge de la BBC, la major part de la seva filantropia és menys controvertida en basar-se a regalar cases, cotxes o diners en efectiu.
Una demanda que també esquitxa Amazon
La polèmica pels seus vídeos altruistes, empal·lideix davant de la demanda per abús i assetjament sexual que cinc dones han presentat davant la justícia estatunidenca. Tot plegat va començar per un reportatge publicat a The New York Times el passat agost amb el revelador títol: "Disposat a morir per MrBeast (i 5 milions de dòlars)". En el reportatge, el diari es feia ressò de les condicions en les quals s'estava gravant el programa de telerealitat que Donaldson havia pactat per a Amazon Prime, la premissa del qual és la mateixa de la dels seus vídeos. Reptes durs i perillosos i un premi milionari com esquer pels participants. Tanmateix, molts participants van denunciar anònimament al diari les dures condicions en què es produïen aquesta gravació. El reportatge informava de diverses hospitalitzacions per les proves i casos de maltractament als participants.
Aquestes denúncies que es van publicar al diari estatunidenc han evolucionat en una demanda que assenyala directament a MrBeast. A més, a diferència del reportatge esmentat, en la demanda s'inclou que els acusats "van crear, van permetre existir i van fomentar una cultura, un patró i una pràctica d'assetjament sexual, incloent-hi un ambient de treball hostil". Fins al moment, MrBeast no ha fet comentaris d'aquest tema públicament.
Més enllà de la demanda: més crítiques i denuncies al seu entorn
Les acusacions de portar al límit als protagonistes dels seus vídeos no són noves en el món de MrBeast. Excol·laboradors i concursants han denunciat les seves formes, així com les situacions a què els sotmetia. Per exemple, l'excol·laborador de Donaldson, qui es fa anomenar DogPack404 ha denunciat públicament que el youtuber creava un entorn laboral tòxic plagat d'humiliacions. L'ABC recull el testimoni d'un participant d'un extreballador del youtuber i participant en un dels seus vídeos, Jake Weedle, qui denúncia les condicions que va haver de suportar. El repte en què va participar Weedle consistia a aguantar 100 dies en un estricte confinament: va patir privació de son, llum constant, sorolls sobtats per generar una reacció que pogués ser bona pel vídeo final. "Això és un crim de guerra! No està permès fer-ho ni als terroristes!", sentencia DogPack404.
A més d'aquestes altres crítiques que no han arribat a la justícia sobre el tracte de MrBeast al seu entorn laboral i participants en els seus reptes, el seu entorn més proper també ha estat marcat per altres denúncies. La seva excopresentadora Ava Kris Tyson va ser acusada recentment de tractar de seduir sota enganys a un adolescent. Tyson va negar les acusacions, però es va disculpar per "comportaments passats" que "no van ser acceptables". En aquesta ocasió, MrBeast va fer un comunicat on anunciava que havia contractat investigadors per estudiar el cas exhaustivament, tot i que ja va eliminar la presència de Tyson de la seva empresa i contingut.
I ara què?
Cap a on pot desenvolupar tot això? És difícil de predir, perquè malgrat que es parli de la cultura de la cancel·lació molt sovint a internet, el cert és que gran part dels casos en què una gran figura és esquitxada per denúncies d'aquesta mena no succeeix res. Com destaca la BBC, Donaldson no seria el primer youtuber extremadament popular que manté la seva fama malgrat les controvèrsies que sovint s'han tancat amb una disculpa pública. Youtubers d'alt perfil com PewDiePie, James Charles i Jeffree Star s'han trobat en situacions similars o pitjors que MrBeast i han continuat les seves carreres després del clàssic vídeo de disculpa d'influencer/youtuber. Amb clàssic en referim que a què existeix certa modalitat de vídeo per demanar disculpes a internet: gravat amb poca qualitat, on el protagonista surt amb roba informa i desgastat i on predomina el primer pla del protagonista.
MrBeast no ha penjat aquesta mena de vídeo per ara; tanmateix, el seu darrer vídeo és de fa dues setmanes, és a dir, posterior al reportatge de The New York Times i ha acumulat més de 100 milions de visualitzacions. Així doncs, si bé les darreres denúncies públiques i judicials que ha rebut MrBeast han estat àmpliament criticades per l'opinió pública, la seva base de fans es mostra poc afectada.
La seva base de fans comparteix el perfil de nois molt joves que segueixen al youtuber com anteriorment se seguien altres estrelles pop. Si bé és possible que aquests usuaris les acusacions al seu ídol els sigui igual o no els arribin, l'experta en marques Catherine Shuttleworth assenyala a la BBC que els altres negocis de Donaldson podrien patir les conseqüències. Segons Shuttleworth, la seva gran fama pot esmorteir part de les reaccions negatives, tanmateix, apunta: "Quan es tracta de les seves emprenedories comercials, particularment aquelles adreçades a famílies i nens, com les barres de xocolata Feastables o Lunchly, és una història diferent". L'experta detalla: "Els pares, que sovint tenen el poder adquisitiu, tendeixen a ser menys tolerants amb les controvèrsies que involucren seguretat, justícia i ètica". El que està clar és que la imatge de bon noi d'internet fa aigües i la marca MrBeast s'enfronta a reptes com mai.