Els conductors de patinet elèctric a Barcelona incompleixen encara més la normativa que l’any passat. Si bé el 2021 un 19% dels usuaris admetia que circulava més ràpid del permès, aquest percentatge augmenta aquest 2022 fins a un 59%. De la mateixa manera, dos de cada tres conductors se salten els semàfors si no hi ha altres vehicles o vianants circulant a prop. Són les dades que ha fet públiques aquest dimarts el RACC, en la presentació del seu segon baròmetre sobre l’ús d’aquest tipus de vehicle a Barcelona.
El cas és que el 16% (un 9% el 2021) dels usuaris reconeix que tenen el Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) trucat per anar més de pressa i un 61% circula contra direcció o per la vorera. De totes maneres, la meitat dels usuaris de patinets creu que és positiu sancionar en cas d’incompliment de normativa. Ara bé, l’incompliment per part del gremi és flagrant: un 40% utilitza auriculars mentre porta patinet. Així mateix, els usuaris es posen a ells mateixos un 6,5 de nota pel que fa al seu comportament cívic.
Augmenta l’ús del patinet elèctric
El patinet elèctric encara no ha recuperat el nombre de desplaçaments que hi havia abans de la pandèmia, però sí que les seves xifres es recuperen millor que la bicicleta. De manera correlativa, augmenten els accidents amb aquest tipus de vehicle. Segons el RACC, fa veure “una mica la llum” el fet que aquests accidents siguin només “ensurts” com coalicions o atropellaments, però sense gaires incidents greus.
Qui porta patinet elèctric?
L’usuari tipus del patinet elèctric és jove. El 76% d’usuaris té menys de 36 anys. Utilitzen aquest vehicle no només per anar a la feina, sinó també dins dels seus desplaçaments no habituals. El 30% d’aquest tipus de conductor ha deixat d’anar a peu o en bicicleta, i el RACC destaca com a “bona notícia” que un 21% dels usuaris prové del cotxe i de la moto.
Així mateix, el 35% dels usuaris assegura que val la pena substituir el transport públic pel patinet per una qüestió econòmica. Aquesta valoració, però, tenia en compte el preu de les tarifes de transport públic abans que es reduís el preu o passés a ser gratuït. No obstant això, el club automobilístic no pronostica que la rebaixa de preus del transport públic es tradueixi en una reducció de l’ús de VMP.
Opinió sobre la infraestructura i la convivència
Un usuari de patinet necessita un lloc per on circular i on estacionar el patinet i, actualment, els conductors no estan gens satisfets amb aquest aspecte. Tampoc amb la xarxa de carrils bici. Lamenten la convivència amb altres usuaris i altres vehicles. A més de la meitat (57%) no li sembla segur compartir carril amb els busos a carrers on la velocitat màxima està limitada a 30 quilòmetres per hora.
A més, hi ha un “problema de seguretat quan estaciones el teu patinet”. L’oferta d’estacionament és clarament un problema per a la satisfacció de l’usuari, també pel que fa als punts de recàrrega. Un 22% veuria amb bons ulls que hi hagués aparcaments subterranis massius de patinets elèctrics.