La direcció general d'ENAIRE va ocultar incidents aeris amb centenars de vides en joc, fins a situacions en què avions van ser a punt de col·lidir en l'aire, segons una investigació que publica avui el digital El Español, que apunta directament a Ángel Luis Arias Serrano, director general d'ENAIRE -organisme públic que gestiona l'espai aeri espanyol-, com a responsable de l'ocultació al Consell d'Administració de nombrosos incidents greus de seguretat aèria registrats en els dos últims anys.
Segons el mitjà citat, alguns dels casos ocultats van poder haver acabat en tragèdia, salvada només per l'activació 'in extremis' dels sistemes anticol·lisió de les aeronaus comercials. A més, es destaca que en alguns incidents es van veure implicats aparells militars espanyols.
Així, entre els casos ocultats destaquen situacions d'avions amb una separació de només 30 metres en vertical o com un F-18 es va creuar amb la trajectòria d'un avió de passatgers romanès evitant la col·lisió en l'últim moment. També es va donar un cas de tres aeronaus a punt de trobar-se en el mateix punt del cel aeri.
Risc de colisió sobre el cel de Reus
Sempre segons aquesta investigació, el maig de 2019 es van produir diversos incidents de qualificació 'alfa' (la màxima gravetat possible en aquest tipus d'esdeveniments) que el van fer guanyar-se el pseudònim de 'mes negre' dins del control aeri a Espanya. En un d'ells, el dia 12, un Boeing 737 i un jet privat van córrer risc de xocar a l'aire sobre la ciutat de Reus.