Fa poc celebràvem la fi d'algunes autopistes de pagament a Catalunya, però l'alegria no durarà gaire. És evident que les carreteres s'han de mantenir d'alguna manera i Espanya és un dels pocs països europeus que encara no té sistemes de pagament de vies.

És per això que Pedro Sánchez ja està planificant un nou sistema de tarifes amb la idea que entri en vigor entre 2023 i 2024. Com seran?

 

Les noves tarifes

Segons el Pla de Recuperació que ha enviat el govern espanyol a Brussel·les, en aquests moments s'estan plantejant dues opcions: fer-ho amb el model alemany, és a dir, pagant una tarifa plana amb què pots circular per les carreteres de tot el país o cobrar un cèntim per cada quilòmetre en vies d'alta capacitat. Aquest últim és el model que ara mateix de més força i és més probable que s'implanti. De ser així, per exemple, el trajecte entre Barcelona i Madrid costaria sis euros i mig.

A quines carreteres s'aplicaran?

De moment, oficialment, el govern espanyol no ha concretat quines seran les carreteres afectades, però tot apunta que inicialment s'implementaria a les autovies estatals i les autopistes amb les concessions caducades. Les primeres sumen 9.076 quilòmetres, amb la possibilitat d'afegir els 2.933 de titularitat autonòmica, i les segones, gairebé 3.000.

L'Estat ha explicat que la implantació d'aquest sistema serà "escalable i progressiva" i amb la porta oberta als territoris perquè puguin "determinar la seva voluntat d'incorporar les xarxes de carreteres de la seva titularitat". La data límit que s'han proposat és a principis de 2024.

"Tarifes justes"

L'objectiu de tot plegat és que només paguin aquells qui ho utilitzen. En aquest sentit, l'executiu ha deixat ben clar que no és un peatge, sinó una taxa, i que les noves tarifes "no generaran greuges territorials i serà justa". "No es diria peatge: seria un sistema de tarifació. La gent, quan parla de peatge, pensa en unes tarifes similars a les que es paguen avui a les autopistes i no serà així", explicava aquesta setmana el secretari general d'Infraestructures, Sergio Vázquez.

"Pagarà qui ho faci servir. I qui més ho faci servir, més pagarà. Qui no ho fa servir no desgasta i si el manteniment es paga amb impostos, ho paguem tots", afegia.

Tot plegat, es farà per finançar el cost del manteniment de la xarxa de carreteres, uns 7.500 milions d'euros cada any. Segons el pla que ha enviat Espanya a la Unió Europea, en els pròxims anys es proposen "avançar cap a la internalització dels costos externs del transport sota el principi del cobrament a l'usuari pagador' i també del principi de 'qui contamina, paga". D'aquesta manera, Espanya podrà cobrar els 72.000 milions d'euros en ajudes del Pla de Recuperació.