La nova línia de Renfe AVLO s'ha estrenat aquest matí. Ho fa amb quatre connexions diàries per sentit entre Madrid i Barcelona. El nou servei havia de començar a operar el 6 d'abril de 2020, però la pandèmia va forçar que s'hagués d'ajornar aquesta estrena. La principal característica d'aquest servei és que és la versió de baix cost de Renfe, ja que s'ofereixen bitllets a partir de 7 euros.

El primer tren ha sortit a les 5:35 hores des de l'estació de Figueres-Vilafant. Aquesta línia també fa parada a Girona, Barcelona, Tarragona i Lleida. També passarà per altres ciutats, com és el cas de Saragossa, Calatayud i Guadalajara. Són parades que es fan abans d'arribar a Madrid. D'altra banda, la primera circulació en sentit invers, és a dir, en direcció cap a Barcelona, ha sortit de l'estació de Madrid-Porta d'Atocha a les 6:20 hores.

El trajecte té la mateixa durada que l'AVE —que és aproximadament de dues hores i mitja—. Des de Sants, sortiran quatre trens durant el dia. Ho faran a les 6:40 hores, a les 10 h, a les 17:25 h i a les 21:10 h. En el sentit invers, des de la capital de l'Estat espanyol, partiran a les 6:20 hores, a les 10:30 h, a les 18 h i a les 19:30 h.

Competència amb Ouigo

Fa tres anys, Renfe va idear la creació d'aquest servei 'low cost' a conseqüència de la liberalització del transport de viatgers en alta velocitat a l'Estat. Això va començar el 14 de desembre de l'any passat i, per ara, Renfe només competeix amb Ouigo, que és la filial francesa de SNCF. Aquesta darrera companyia també va començar a operar al corredor Barcelona-Madrid fa qüestió d'un mes i mig. A partir de 2022, però, hi haurà més oferta, perquè entren a operar al transport de viatgers en alta velocitat les companyies ILSA, Air Nostrum i Trenitalia.

Amb la posada en marxa d'AVLO, Renfe passa a oferir una quarantena de trens diaris entre Barcelona i Madrid (20 per sentit) i es disposa de 16.000 places entre l'AVE i l'AVLO. En paral·lel, cada tren d'AVLO disposa de 438 seients. Per aconseguir-ho, s'ha prescindit del servei de bar i s'han instal·lat màquines de vending.

Des de Renfe, no descarten ampliar al llarg d'aquest any el nombre de circulacions diàries que es fan amb l'AVLO en aquest corredor en funció de la demanda que hi hagi. Els preus dels bitllets són a partir dels 7 euros i tots són en classe turista. Per als menors de 14 anys, el bitllet tindrà un cost de 5 euros, sempre que vagin acompanyats d'un adult. L'equipament gratuït que es pot pujar al vagó és una maleta de cabina més una motxilla o bossa de mà.

 

Imatge principal: Viatgers pujant a l'AVLO aquest matí a l'estació de Barcelona-Sants. Renfe.