Fomento de Construcciones y Contratas hauria estafat a l'Ajuntament de Badalona 12'8 milions d'euros. El nou govern de Dolors Sabater va encarregar una auditoria centrada especialment en aquest gran contracte de 10 anys que el consistori va signar el 2010 i que s'acaba el 2020.
L'Ajuntament de Badalona estava acabant d'estudiar l'auditoria sobre el contracte amb Fomento de Construcciones y Contratas de recollida de residus i neteja de la via pública quan Barcelona va destapar el frau i el va portar a la Fiscalia. Això ha fet accelerar els tràmits de Badalona, que ha fet públiques ja les irregularitats i han encarregat una investigació interna. "La situació de Barcelona ha fet saltar les alarmes i per això hem decidit fer públic ara el resultat", ha explicat en roda de premsa Sabater.
Badalona portarà el cas a la Fiscalia i els traslladarà tota la documentació de la qual disposa. L'informe que ha fet Jordi Colomer, llicenciat en ciències ambientals i especialitzat en aquest tipus d'auditories, que ja ha fet per a consells comarcals i altres administracions públiques, conclou que l'empresa FCC podria haver incomplet les obligacions de prestació de determinats serveis i que a més s'haurien donat uns importants sobrecostos per a l'Ajuntament.
Les irregularitats
L'auditoria detectat cinc gran blocs on els números no quadren:
1.- Facturació no conforme a plecs ni lleis de contractes del sector públic. El sobrecost puja a 4'5 milions d'euros. En aquest bloc s'han trobat càrregues de despeses generals i beneficis industrials a les amortitzacions i interessos de la compra de maquinària d'1'04 milions d'euros. I una aplicació de preus a l'alça a conceptes prohibits per la llei, com la mà d'obra, despeses financeres, despeses generals i benefici industrial de 3'46 milions d'euros.
2.- Imputació de costos sense haver prestat cap servei efectiu. Puja a 3'5 milions d'euros. En aquest paquet s'han facturat inversions no realitzades, inversions retornades per l'ajuntament a l'empresa, sobredimensionaments de la maquinària, serveis de neteja de contenidors en hivern no demanats, costos fixos de manteniment no prestats i assegurances de vehicles que no s'han fet servir.
3.- Infradimensionament del servei de recollida de residus. El frau és de 2'8 milions d'euros. FCC ha facturat més jornals de recollida de residus que els serveis que havia previst en l'oferta, un 6'6€ més tot i que el nombre de contenidors a recollir és un 5% menor que en l'oferta i la producció de residus ha disminuït un 20% respecte els càlculs de la seva oferta. "Van fer una baixa temerària en l'oferta i en lloc d'assumir-la cobra més del que van rebaixar" diu l'informe.
4.- Increment dels preus unitaris de l'oferta. Puja a 1'6 milions d'euros. Aquí FCC aplica en les facturacions uns preus unitaris majors que els que va oferir a l'oferta, col·locant equips més cars que els ofertats.
5.- Doble imputació de costos de 300.000 euros. L'empresa cobra un mateix cost diverses vegades.
Pràctica habitual
"És una pràctica habitual del sector", diu Jordi Colomer, autor de L'auditoria, a El Nacional. L'incompliment en alguns dels casos arriba al 30 o 40% afegeix.
Colomer ha revisat el contracte i la prestació de serveis i assegura que "si hagués fet un treball de camp haguessin sortit moltes més coses". Alerta que aquesta mateixa empresa, o d'altres del sector, poder estar fent fraus similars a altres Ajuntaments.
De moment l'Ajuntament de Badalona s'ha posat en contacte amb el consistori de Barcelona i també el de Sabadell, que tot i que no té contracte amb FCC, també està revisant el contracte.
La Fiscalia a l'espera
La Fiscalia està esperant la documentació de Badalona mentre ja treballa en la denuncia presentada per Barcelona. Fonts del Ministeri Públic han explicat a El Nacional que tot i que podrien actuar d'ofici davant la sospita que FCC estigui actuant de la mateixa manera en altres ajuntaments on té contracte, encara no s'ho han plantejat.
De moment esperen que vagin arribant les denuncies dels consistoris que puguin detectar alguna irregularitat i tinguin sospites o documentació rellevant.
Les limitacions dels Ajuntaments
El regidor d'Espais Públics i Mobilitat, Francesc Duran, i l'alcaldessa de Badalona han lamentat que les limitacions de la llei La LRSAL, la llei d'Administració Local, pel que fa a personal i finançament, dificulten "fer complir bé els serveis públics" i minven "la capacitat de control sobre contractes", una capacitat de control que segons Dolors Sabater "hem de recuperar sigui com sigui".
"L'externalització de contractes va acompanyada de l'administració central amb una pèrdua de personal i de capacitat d'actuació. A Badalona es concreta especialment en l'àmbit d’espais públics", ha matisat Sabater.
L'alcaldessa de Badalona no vol parlar ara d'alternatives a FCC, sinó de fer net. D'analitzar tota la documentació i prendre el control: "Hem de garantir el control dels recursos públics. Controlar aquests contractes és una tasca immensa".