Matí de vagues, manifestacions i marxes lentes per Barcelona en un clima que recorda els convulsos anys d’abans de la pandèmia, un signe que tot torna a la normalitat, a la complicada normalitat. Fa deu dies que els transportistes estan aturats, i si bé el govern espanyol assegura que no es noten els efectes, moltes empreses ja han començat a dir públicament que els problemes de subministrament estan complicant, i molt, la continuïtat de la producció. Els transportistes, que tenen piquets actius a Mercabarna i també a les entrades al Port de Barcelona, han tallat durant un parell d’hores la ronda Litoral, en una caminada entre la sortida 14 i la sortida 17. Les aturades de circulació es repetiran demà i divendres, han explicat els organitzadors a ElNacional.cat.
Avui també s’han aturat els taxistes, que han fet una marxa lenta des de l’aeroport del Prat fins davant del Parlament de Catalunya, avisant que si no reben ajudes per part dels polítics, tornaran a paralitzar el servei a Barcelona i no s’arronsaran si han de col·lapsar la Gran Via, com la gran vaga del 2018. Davant del Parc de la Ciutadella les protestes dels taxistes han convergit amb una manifestació convocada pels sindicats d’estudiants i professors, que estan en vaga, aquest dimecres, contra la quota del 25% de castellà a les aules catalanes.
Els transportistes exploten: “Treballem a pèrdues”
Ja fa deu dies que els transportistes tenen convocada una aturada, que secunden, sobretot, els camioners autònoms, que comença a posar en risc el subministrament a algunes empreses que esperen mercaderies per evitar així haver de tancar portes. Des de primera hora del matí, a la sortida de la terminal de trens del Port de Barcelona, d’on arriben i surten els contenidors, un grup de piquets informava els camioners de l’aturada. Entre ells, el Jose Antonio, un home d’uns 50 anys, veí de Castelldefels, que ha decidit sumar-se a la vaga per intentar girar la truita.
Assegura que, amb la pujada del combustible i els incompliments dels acords sobre els costos del transport per carretera, ara mateix molts conductors autònoms treballen a pèrdues. “Em surt més a compte estar aquí protestant que treballant, almenys no perdo diners”, ha assegurat. “Al final hauran de fer-nos cas, escoltar els camioners que hem aturat el Port de Barcelona, ni que la ministra digui que som una minoria”, ha insistit. I posa com a exemple que algunes empreses, com ahir anunciava Danone, ja han avisat que en 24 hores aturaran la producció si no reben material.
A pocs dies del col·lapse, avisen els transportistes
“Ni som ultradreta, ni som violents”, assegura, recordant les acusacions que han rebut els darrers dies per part de la ministra Raquel Sánchez, que ha fet servir aquest adjectiu en les darreres hores, assegura el Jose Antonio, “per criminalitzar el moviment i evitar haver de parlar amb nosaltres”. Les plataformes que han iniciat aquesta aturada no són els sindicats majoritaris i això fa que el govern espanyol no vulgui reunir-se amb ells, enquistant encara més la protesta.
El que en un dia normal seria un anar i venir de camions per carregar i descarregar en aquesta terminal de transport ferroviari del Port de Barcelona avui semblava deserta, i les operacions han caigut un 80%, asseguren els sindicats, i confirmen fonts oficials de la patronal del transport. A Catalunya, però, el seguiment encara no arriba al que s’està fent en altres punts de l’estat espanyol, on els problemes de distribució i subministrament ja comencen a notar-se de manera preocupant.
La pressió, assegura aquest camioner en vaga, que si l’aturada arriba a dilluns que ve, que ja farà 15 dies de protestes, la situació es complicarà i el govern de Pedro Sánchez no tindrà cap més alternativa que seure i negociar amb els transportistes “que mouen Espanya”. Avui els transportistes han tallat la ronda Litoral entre la sortida 14 i sortida 17 durant gairebé dues hores, amb una marxa a peu. Els organitzadors de les protestes a Catalunya ja han avisat que demà i divendres tornaran a tallar aquesta via d’entrada a la ciutat de Barcelona als mateixos punts.
Els taxistes de Barcelona reclamen ajudes per evitar apujar tarifes
Uns 500 taxis han sortit aquest matí de l’aeroport del Prat per fer una marxa lenta que ha acabat davant del Parc de la Ciutadella. Els taxistes de Barcelona demanen ajudes com les aprovades per la pandèmia per fer front a la pujada desmesurada del preu de la gasolina i evitar, així, haver de repercutir aquest cost a les tarifes dels clients.
El líder d’Élite Taxi, el mediàtic Tito Álvarez, ha explicat abans d’iniciar la marca que el sector ja no pot més i que ha caigut la facturació, segons ell, un 50% respecte a l’any 2019 i han pujat un 60% els costos en el darrer any. “Tot puja i les tarifes només s’han incrementat un 2,8%. Si no les volen tornar a apujar per no repercutir-ho als consumidors, ens hauran de donar ajuts directes”, ha apuntat Álvarez, ja davant del Parlament, on s’han reunit, sense avenços, amb els portaveus dels grups parlamentaris.
Els taxistes tornen a preparar-se per a una gran aturada com la de l’any 2018, quan van col·lapsar durant dies la Gran Via. Per Tito Álvarez ja s’hauria aturat el servei i s’hauria acampat al centre de la ciutat, assegura, però espera que els polítics moguin fitxa i portar aquesta dràstica mesura a l’assemblea de la seva associació, que avui, davant del Parlament, ha tornat a demostrar força amb una marxa lenta d’uns 500 vehicles. Durant gairebé tres hores han tallat el centre de la ciutat amb una marxa lenta que ha creuat la Gran Via, passeig de Sant Joan i passeig de Lluís Companys, fins a arribar davant del Parc de la Ciutadella.
Els estudiants també col·lapsen el centre de Barcelona
Quan els taxistes han arribat davant del Parlament s’han creuat amb una manifestació, de més de 7.500 persones, que protestava, també tallant el centre de la capital de Catalunya, per la quota del 25% del castellà a les aules catalanes. Convocats per diversos sindicats de professors i estudiants, avui l’ensenyament català està en vaga, amb un significat seguiment, per protestar per la imposició d’aquesta quota de castellà a les escoles de Catalunya. La manifestació, que ha arrencat a la plaça d’Urquinaona, ha acabat davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, on s’han fet llançaments de pintura contra l’edifici i la policia.
A la tarda està prevista una nova manifestació dels sindicats contra l'encariment dels serveis bàsics i també una concentració contra la decisió de Pedro Sánchez de canviar la postura diplomàtica espanyola sobre el conflicte al Sàhara. Barcelona, ciutat de vagues i manifestacions.