El sector turístic de Barcelona i les principals institucions de la capital catalana s'han conjurat perquè el model de turisme de la ciutat es caracteritzi per una aposta en qualitat, sostenibilitat i la recerca d'una imatge d'excel·lència, situant el focus en l'experiència del visitant i fent-la compatible amb el dia a dia dels ciutadans.

En el marc de la convenció anual de Turisme de Barcelona, aquesta va ser una de les principals tesis que es van destil·lar al llarg de cita, celebrada a l'Hotel Torre Melina, de Melià, amb més de 600 assistents. Hi va haver consens en què el model turístic de Barcelona ha estat d'èxit i, precisament per aquesta raó, la gran responsabilitat i repte ara és gestionar-lo amb altura de mires perquè la capital catalana sigui sinònim de qualitat i referent en sostenibilitat a nivell europeu i internacional.

L'alcalde de Barcelona i president del Consell General de Turisme de Barcelona, Jaume Collboni, es va mostrar partidari de "reenfocar" l'estratègia turística i treballar per premiar la qualitat i un millor turisme, el respecte a la destinació i als seus veïns, i per a això utilitzarà totes les palanques i instruments a l'abast en favor d'aquest model per evitar la massificació a certes zones o altres efectes negatius.

De la mateixa manera, va posar de relleu el model de governança del turisme a la capital catalana, de la mà del consorci mixt que formen el sector públic i privat, que des d'un primer moment es van aliar per dissenyar i planificar la seva promoció al món.

En aquest sentit, el president de Turisme de Barcelona i del Gremi d'Hotels, Jordi Clos, va recordar que a Barcelona el 41% del pressupost per a promoció és públic i la resta prové de l'esforç que fa l'entitat amb diferents actors empresarials del sector, mentre que a Madrid el 100% del finançament és pública.

Turisme de Barcelona ha posat rumb a una nova etapa, sota la direcció de Mateu Hernández, i entre les prioritats figura realitzar una promoció intel·ligent de la ciutat, basada en els seus atributs i projectes; consolidar el lideratge en turisme de negocis, competint pels millors i grans esdeveniments, com la Copa Amèrica de Vela; passar d'informar i comercialitzar a prescriure, utilitzant els avantatges de la digitalització i data; i augmentar, en definitiva, l'orgull de ciutat i del sector.

Barcelona, pionera en gestió

La capital catalana, a través d'aquest model de gestió turística, ja va agafar les regnes fa anys per provar de modelar l'oferta que té la ciutat, que passa per elegir el visitant i no créixer pensant en volum. Així, ja va posar límit al nombre de llits per a turistes; va posar límits als pisos turístics i combat els il·legals; va fixar en set el nombre de terminals de creuers –que a més es concentraran en una zona més allunyada dins del port—i explica amb una taxa turística que es dedica a la promoció, però també a reinvertir en projectes de ciutat, com la climatització de 170 escoles.

Impacte positiu del turisme

El sector turístic és el més important de la ciutat, representa el 14% del PIB de la ciutat i suposa 155.000 llocs de treball. Però més enllà de les xifres, de les diferents taules de debat de la jornada, va emanar la importància de saber explicar de forma conjunta l'impacte en positiu que comporta l'activitat turística en la mesura que la seva gestió tingui en compte l'impacte social i mediambiental.

A tall d'exemple, es van citar casos com el de la Fundació Catalunya La Pedrera. La seva directora general, Marta Lacambra, va relatar que darrere de la Pedrera, amb oferta cultural i exposicions de referència, hi ha una fundació que finança projectes socials, com les gairebé dues mil persones que realitzen tallers de memòria a Barcelona, amb l'objectiu d'arribar a tres mil, la gestió forestal o la promoció de vocacions científiques.

Un altre cas és el de Fira de Barcelona, que de la mà del turisme de negocis i amb el seu calendari de fires i congressos de referència mundial com el MWC o l'ISE, ha aconseguit un triple impacte: desestacionalitzar l'arribada de visitants, captar a un perfil que gasta fins i tot tres vegades més i que al seu torn pot actuar de subscriptor de la ciutat.

El turisme també actua d'aliat a l'hora de captar talent i inversions que pot acollir Barcelona, com va recordar la presidenta de BCN Global, Maite Barrera, apuntalant tota una economia del coneixement que redundi en la projecció de la ciutat.