Barcelona és el port europeu més contaminat pels creuers, segons un estudi de la federació internacional d'entitats ecologistes Transport & Environment, fet amb dades recollides el 2022. Segons la investigació, els 106 creuers que van passar per la ciutat durant l'any passat van emetre 18,27 tones d'òxids de sofre (SOx), gairebé "tres vegades més que tots els cotxes de la ciutat". El portaveu del grup ecologista, Carlos Bravo, denuncia que "els nivells de sofre que emet actualment el transport marítim són responsables de més de 6.000 morts prematures a la zona del Mediterrani". Per la seva part, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, assegura que l'informe és "fals" i està "tergiversat". 

L'estudi de Transport & Environment assenyala que l'any 2022 van passar pel port de Barcelona 106 creuers i que aquests van contaminar amb emissions de SOx més que els 531.749 cotxes que passen per la ciutat. L'organització ecologista ha elaborat un rànquing de contaminació amb SOx als ports de les ciutats europees i després de Barcelona, el més contaminant, van els ports de Civitavecchia (Roma) i el Pireu (Atenes). L'informe també destaca el port de Palma, a Mallorca, pel qual han passat 79 creuers, que han emès més de 12.000 tones de SOx.

Rànquing de contaminació als ports d'Europa / Font: Transport & Environment

“Els creuers han tornat després de la pandèmia i punts turístics com Barcelona i Atenes tornen a sufocar-se amb la contaminació tòxica produïda pels creuers“, afirma la responsable de la campanya de transport marítim de Transport & Environment, Constance Dijkstra, que assegura que "els ports poden reduir significativament els nivells de contaminació forçant els vaixells a connectar-se a l'electricitat al port en comptes de fer funcionar els seus motors".  

A l'anterior informe de l'entitat ecologista, de 2019, el port més contaminant d'Europa va ser el de Venècia, que enguany ha baixat a la posició 41a, després de la prohibició d'entrar al port als grans creuers implementada el 2021 i que, segons l'entitat ecologista, ha provocat la caiguda del 80% de les emissions de SOx. 

L'entitat ecologista assenyala MSC Creuers

Segons Transport & Environment, l'operador de creuers més contaminant ha estat MSC Creuers, els vaixells del qual emetien "gairebé tant SOx com tots els vehicles de passatgers d'Europa". Comptabilitzar totes les seves filials, el grup Carnaval va ser el més contaminant, segons l'entitat ecologista. Així i tot, destaquen que molts operadors de creuers, com MSC, estan invertint en gas fòssil (GNL) com a "alternativa més neta"; però de totes formes Dijkstra critica que "canviar del petroli al gas és com canviar fumar per alcohol: pot ajudar la indústria dels creuers a reduir la contaminació de l'aire, però és igualment terrible des d'una perspectiva climàtica".

El Port de Barcelona nega la veracitat de l'informe

Per la seva part, el Port de Barcelona assegura en un comunicat que les dades de l'estudi de Transport & Environment "són falses" i que estan "clarament tergiversades", ja que "comparen les emissions dels cotxes en un dia amb les dels vaixells en el conjunt de 50 dies". L'entitat portuària afirma que les emissions de diòxid de sofre que emeten els creuers "estan per sota dels límits marcats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS)", als quals defineixen com "molt restrictius". També asseguren que emeten un microgram per metre cúbic, "mentre que el límit de l'OMS és de 40 micrograms per metre cúbic". El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha afirmat aquest divendres en una entrevista a SER Catalunya que són "els més exigents i avançats" i ha assegurat que se sancionarà a partir del "setembre o l'octubre" els vaixells que incompleixin la normativa en matèria de contaminació.