La Bodega Francisco Casas va néixer el 1942 i ja fa quatre generacions que els hereus del fundador, Francisco Casas Gómez, es dediquen a l'elaboració de vins DO Toro. Ara, aquesta petita bodega s'ha vist immersa en una batalla judicial i no amb qualsevol persona, sinó amb un dels grups de música més famosos de la història, els suecs ABBA. La bodega Francisco Casas ja no podrà registrar més la marca Viña ABBA d'un dels seus vins, i és que l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) ha rebutjat les seves darreres al·legacions i ha sentenciat en favor de Polar Music International, la discogràfica sueca que té els drets d'explotació sobre la música d'ABBA.
Aquesta oficina europea només pot retirar el registre d'una marca quan és idèntica o molt similar a una altra, però, a més, cal demostrar que la que es va registrar primer ja tenia un cert renom i fama dins la Unió Europea abans que nasqués la segona. També es té en compte que la segona pugui ocasionar un perjudici econòmic o reputacional.
La discogràfica va començar la batalla per la propietat de la paraula ABBA el juny de 2021, cinc mesos després que la bodega sol·licités el registre del nom d'un dels seus vins. Polar Music International va aportar nombrosa documentació per provar que el grup musical disposava de reconeixement, per exemple, van aportar articles de premsa, la llista del Saló de la Fama dels Grammy, o dades estadístiques com el nombre de reproduccions i descàrregues a plataformes com iTunes i Spotify.
L'Oficina de la Propietat Intel·lectual no en tenia prou
La fama d'ABBA i la documentació aportada no eren suficients per a l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea; no els van donar la raó fins que la discogràfica va aportar dades de discos venuts. "Signifiquen un abast enorme, amb àlbums i singles d'ABBA arribant a ser disc d'or i platí durant un nombre notable d'anys a diversos països de la UE [...] i els últims anys continuen estant a les primeres posicions en termes de vendes", apunten des de l'EUIPO. També fa referència a la llista de premis rebuts per part de diverses organitzacions europees.
Amb això, l'oficina europea va admetre que "és obvi que l'anterior marca ABBA representa a un famós grup de música i els seus discos". "En conseqüència, de la totalitat de les proves es desprèn clarament que el signe ABBA ha estat objecte d'un ús intensiu i perllongat i és generalment conegut al mercat pertinent, on gaudeix d'una posició consolidada entre les marques líders", conclou l'oficina de propietat intel·lectual.
L'estratègia de la bodega
No es pot qüestionar, doncs, que ABBA sigui una marca coneguda arreu del món i que tothom la relacioni amb el grup suec, és per això que l'estratègia de la Bodega Francisco Casas implica remarcar que la paraula vinya, inclosa en l'etiquetatge dels seus vins, suposa un element diferenciador per als consumidors. Però, tot i això, l'EUIPO considera que "l'afirmació de la sol·licitant que vinya afegeix distinció respecte al signe anterior, la qual cosa a parer seu genera una dissimilitud fonètica i visual entre els signes, no està recolzada per cap prova i no té justificació".
No hi ha esforç que valgui per a la bodega, perquè la discogràfica també ha considerat que registrar 'Viña ABBA' significaria un avantatge injust per a la bodega en fer creure als consumidors que els seus productes estan vinculats o autoritzats pel grup musical i, per tant, s'aprofitaria del seu prestigi.