Ja ha començat la vaga de pagaments a Renfe. Aquest dimecres a primera hora ha sonat el tret de sortida d’una vaga que anima la gent a no pagar el bitllet de tren durant aquest 11 de maig per denunciar l’infrafinançament que pateix Catalunya en matèria d’infraestructures ferroviàries. Això s’ha traduït en el següent: Batec, la plataforma convocant d’aquesta protesta, ha precintat les portes d’accés de diverses estacions de Rodalies, aixecant així les barreres que no permeten els usuaris a accedir a l’andana si el passatger no paga. Una d’aquestes accions ha tingut lloc a l’estació de tren de passeig de Gràcia de Barcelona. Una vintena d’activistes han precintat les comportes de plàstic de l’estació, de manera que han quedat obertes per a qualsevol persona. Tot i els dubtes d’alguns passatges, els treballadors de Renfe d’aquesta estació els informaven que avui, excepcionalment, podien entrar sense pagar, sempre que portessin a sobre un bitllet vàlid.
La portaveu de Batec, Maria Antònia Dols, ha assegurat que des de primera hora d’aquest matí la plataforma ha perpetrat accions d’aquest tipus a una vintena d’estacions catalanes. De fet, Renfe ha reconegut en un comunicat enviat als mitjans de comunicació que aquestes accions han tingut lloc almenys a les estacions de Badalona, Vilassar, Granollers Centre, Sabadell Centre, Sant Feliu i Calella. Per altra banda, Dols ha anunciat que Batec no té prou amb la vaga d’aquest 11 de maig, i ha fet una crida a les diverses entitats i sindicats que estiguin d’acord amb els seus postulats a sumar-se a una nova vaga de pagaments contra Renfe el 25 de maig. La plataforma s’ha envalentonat a convocar aquesta nova mobilització després de “l’èxit” que ha tingut la jornada d’avui. “La xarxa treballa i ha crescut molt en només una setmana de campanya; seguirà creixent i la xarxa continuarà treballant de manera autònoma”, ha manifestat Dols al vestíbul de l’estació de passeig de Gràcia.
Per la seva part, Renfe ja ha avisat que qui aquest dimecres no pagui el bitllet de Rodalies estarà cometent un “frau”, ja que es tracta d’un servei públic “que paguem entre tota la ciutadania amb els impostos. Això mateix va dir quan Batec va aixecar les tanques de l'estació d'Arc de Triomf. Per altra banda, la companyia també es defensa en el fet que actualment hi ha diverses obres a Rodalies, unes obres que haurien de fer que en un futur aquest servei ferroviari funcioni millor i que, per tant, hi hagi menys incidències. L’argument de Batec, però, és que aquesta vaga no es fa contra Renfe, sinó contra l’estat espanyol, responsable de l’infrafinançament en infraestructures que pateix Catalunya. Es queixen de la quantitat d’inversions que hi ha hagut a Madrid, en comparació amb la que hi ha hagut a Catalunya. Una comparativa que ha animat aquests joves a deixar de pagar el bitllet de Renfe.