Els bitllets de tren com la T-Jove i la T-Usual a preu assequible pengen d'un fil. Des del 2022 estaven bonificats per l'administració i han estat aquests dos anys a la meitat del preu que costaven abans. Ara bé, si bé la decisió depèn també del Ministeri de Transports, el Govern de la Generalitat apunta que aquest descompte podria acabar-se aviat. Dos alts càrrecs del Departament de Territori han assenyalat que opten perquè aquestes bonificacions no continuïn i creuen que les partides que costen —uns 222 milions d'euros anuals— haurien d'anar destinades a millorar el sistema ferroviari i ampliar la flota de trens. 

Així ho han defensat el secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal, i la directora general Susi López en un acte de la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (FECAV). "El cost és inassumible", ha dit Nadal, tot i que ha defensat que sí que els agradaria mantenir les bonificacions d'alguna manera, com podria ser una bonificació inferior o, com ja ha apuntat anteriorment la consellera de Territori, Sílvia Paneque: en funció de la renda dels usuaris, una ajuda a qui ho necessiti més i no de manera indiscriminada.

"El cost és inassumible"

Aquesta modificació en favor de les "característiques socioeconòmiques" també l'ha apuntat López. L'alt càrrec de Territori ha defensat que amb les bonificacions que aporta l'ATM, al final, l'usuari del transport públic acaba pagant només el 36% del cost real del bitllet, ja sigui de tren, de tramvia, de bus o de metro. Això fa el model insostenible, segons han valorat els responsables de Territori que han participat en la jornada. "La T-Usual no pot seguir al 50%", ha refermat López.

Aquest desembre, l'ATM decidirà

Aquest desembre l'Autoritat del Transport Metropolità, l'ens públic on es troben la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB, haurà de prendre una decisió sobre la qüestió. La decisió es va prendre el 2022 davant l'auge de preus que asfixiava les famílies. En un primer moment es va plantejar com una mesura puntual que duraria uns quatre mesos, des de setembre fins a principis del 2023, tot i que després es va anar ampliant el termini. A principis d'aquest any va caure la bonificació per la T-Casual, que la tenia del 30% i que aquest 2024 va tornar a costar el mateix que fa dos anys. De moment continuen els preus rebaixats a la T-Jove i la T-Usual, però sembla que tenen els dies comptats.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!