La DANA que va atacar fa gairebé 10 dies al País Valencià, Castella - la Manxa i Andalusia, que ja ha deixat almenys 219 morts, també està provocant problemes econòmics i legals. La DANA ha provocat inundacions, caos i desenes de carreteres tallades especialment els dies posteriors a l'arribada del temporal. Ara, Crónica Global apunta altres problemes econòmics derivats de la tragèdia, i desvela que Booking es nega a retornar els diners als clients que es van veure obligats a cancel·lar les seves reserves al País Valencià per al pont de Tots Sants per la impossibilitat d'arribar a les zones afectades. Legalment, aquest tipus d'afectacions es classifiquen com a causes "de força major". Segons s'assenyala a l'article 160 de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris, un consumidor pot cancel·lar sense penalització quan el motiu és de força major, com ho era en aquest cas. Tanmateix, Booking ha ignorat la clàusula i es nega a retornar "ni un euro" a tots els que van cancel·lar les reserves durant el pont.
Cancel·lació de reserves
El digital fa un recull de queixes que han fet els clients a través de les xarxes socials. Una usuària, Vanessa Moreno, en un missatge a Booking apunta "tenia una reserva per a Granada de l'1 al 3 de novembre. Visc a Castelló i estàvem en alerta vermella per la DANA i no vaig poder viatjar". I afegeix que, "des de Booking no m'han retornat ni un euro malgrat que les autoritats no ens permetien sortir i les carreteres eren impracticables. Han culpat a l'allotjament, però són uns impresentables. Tant de bo ningú reservi més amb ells. Són uns lladres", ha assegurat. Un altre damnificat, Sebastián G. també ha criticat públicament a Booking, i a través del seu compte de X ha relatat que tenia programat un viatge a Barcelona per passar el cap de setmana "vaig intentar cancel·lar la reserva, però era impossible. Vaig parlar directament amb l'hotel i un intermediari que no podia viatjar per la DANA”, ha relatat. En aquest sentit, ha afirmat que totes les parts estaven disposades a trobar una solució excepte Booking que "només em dona llargues i em diuen que no poden posar-me en contacte amb ningú. Una autèntica vergonya" ha conclòs.
El digital ha parlat amb Iván Rodríguez, advocat del bufet Advocat a Cadis, que ha detallat que si la cancel·lació de les reserves és per causa de força major, com una catàstrofe natural "el consumidor no ha de pagar cap penalització". En aquest sentit, ha advertit que qualsevol intent de cobrar penalitzacions en aquests casos "va en contra del que estableix la llei. Les empreses han de respectar aquest dret i retornar els diners complets quan el motiu de la cancel·lació està fora del control del consumidor". L'advocat aconsella que presentin una reclamació formal directament a l'allotjament per burofax, correu ordinari o correu electrònic. Si la resposta de l'empresa és negativa, els consumidors s'han de dirigir a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) per interposar una denúncia.
La resposta de Booking
L'empresa de reserves Booking ha explicat al digital que s'han aplicat "circumstàncies de força major a la zona afectada". En aquest cas, han detallat que significa que "per a tots aquells clients/consumidors que hagin reservat des de o el 30 d'octubre i que tinguin check in des del 30 d'octubre fins al 10 de novembre (encara que pot haver-hi més extensions) podran, sense cost, triar noves dates per a la seva reserva, rebre un voucher pel valor de l'estada o una cancel·lació gratis". Tanmateix, el problema és que moltes persones van reservar abans del 30 d'octubre per al pont de Tots els Sants, i per tant no es poden acollir a aquestes mesures.