La Universitat Alfons X el Savi (UAX) ha celebrat al seu campus urbà UAX Madrid Chamberí la primera trobada del nou curs de la Càtedra Padecasa-UAX, titulat 'La mobilitat urbana sostenible'. Borja Carabante, delegat de l'Àrea de Govern d'Urbanisme, Medi Ambient i Mobilitat de l'Ajuntament de Madrid, ha estat l'encarregat d'oferir la conferència inaugural on ha desgranat les claus i projectes en marxa de la denominada estratègia Madrid 360.

Aquest esdeveniment forma part de les activitats de la càtedra, l'objectiu de la qual és fomentar el desenvolupament conjunt d'activitats d'assessorament, formació, investigació i difusió relacionades amb els desafiaments futurs del sector de la pavimentació viària. Entre aquests reptes, destaquen la implementació de noves tècniques i materials, la sostenibilitat i la consolidació de la transformació digital en el sector.

L'estratègia Madrid 360 de l'Ajuntament de Madrid treballa en implementar solucions innovadores per millorar la qualitat de l'aire i reduir l'empremta de carboni a la ciutat. Carabante ha afirmat que "la mobilitat i la sostenibilitat són reptes que ens interpel·len tots. A particulars, a les administracions, però també a la societat civil. En aquest cas a empreses privades i institucions acadèmiques, com la Universitat Alfons X el Savi, que aporten informació, coneixement i investigació, una mica essencial per trobar entre tots solucions que ens permetin afrontar el repte del canvi climàtic".

La trobada també ha servit per posar de relleu les innovadores investigacions conjuntes que estan desenvolupant UAX i PADECASA en l'àmbit de la mobilitat sostenible. Aquest enfocament s'alinea amb els objectius de la càtedra, que treballa en projectes centrats en el desenvolupament de sistemes i tecnologies que contribueixin a una mobilitat urbana respectuosa amb el medi ambient. A més, també busca involucrar els estudiants, fomentant la seva participació en iniciatives d'impacte social i mediambiental, i enfortint la seva formació en sostenibilitat. D'aquesta forma, durant la trobada han pogut debatre al costat que es plantegen en aquesta matèria.

Aquesta càtedra constitueix també un exemple més de la sòlida relació que manté UAX amb el teixit empresarial i que es materialitza en acords estratègics amb empreses líders com és el cas de Padecasa. Per al seu CEO, Francisco Díez, "aquesta càtedra té un valor fonamental perquè va molt alineada amb l'estratègia i el desenvolupament de negoci de la nostra empresa, que fonamenta la seva activitat en la innovació, en la sostenibilitat i en la digitalització. Creiem que l'apostar per aquest model universitat-empresa, que és una prolongació de les capacitats d'UAX en l'empresa i porta també el desenvolupament de la nostra acció cap a la universitat, és una fórmula totalment avantguardista i transgressora".

Totes aquestes iniciatives, investigacions i acords converteixen UAX en la institució que està liderant el desenvolupament de projectes de col·laboració universitat-empresa al sector de l'enginyeria a Espanya. En aquest sentit, Ángel Sampedro, director de l'Àrea d'Enginyeria i Arquitectura de l'Escola Politècnica Superior d'UAX i Director de la Càtedra Padecasa-UAX, ha explicat que en aquesta càtedra "treballem molt en l'àmbit urbà, en pavimentació, en mobilitat, en vehicles i en tota una sèrie de tecnologies també relacionades amb l'economia circular en l'àmbit de les vies urbanes. A més, permet que els nostres alumnes des del primer curs dels graus d'Enginyeria estiguin treballant en projectes reals amb una empresa que els tutela i sempre amb un fort component d'innovació i sostenibilitat".

El treball desenvolupat per UAX en aquest àmbit ha donat lloc al llançament, el 2023, de la primera edició de l''Observatori de Zones de Baixes Emissions de la Universitat Alfons X el Savi (UAX)' un projecte elaborat per estudiants d'Enginyeria de Camins sota la supervisió d'Ángel Sampedro.

En aquesta fase inicial, l'estudi va analitzar la viabilitat tecnicoeconòmica d'implantar Zones de Baixes Emissions (ZBE) en 40 municipis d'Espanya i va revelar que gairebé el 85% de les ciutats afectades per la Llei de Canvi Climàtic encara no havia adoptat plans de mobilitat urbana sostenible. Segons l'UAX, Madrid va ser l'única ciutat que complia amb la normativa quant al seguiment del funcionament de les ZBE, gràcies a l'estratègia Madrid 360 que els estudiants van poder conèixer en detall durant l'esdeveniment. L'Observatori tindrà una segona fase, en la qual es realitzaran noves anàlisis i que es presentarà pròximament.