Una caiguda global de sistemes informàtics de Microsoft i CrowdStrike provoca incidències aquest divendres en grans empreses i infraestructures d’arreu del món. Aeroports com els del Prat i la resta de la xarxa Aena, el de Berlín, el d’Edimburg o el de Brisbane (Austràlia), aerolínies internacionals com Ryanair, Vueling, Turkish Airlines, United or Delta, o fins i tot televisions com Sky News, estan afectades per la incidència, que també altera el servei en línia del 061 o el sistema d’emergències de l’estat d’Alaska, als Estats Units.
Fins aquí la cobertura en directe d'ElNacional.cat la caiguda de Microsoft aquest divendres, que ha afectat aeroports, empreses i mitjans de comunicació.
La fallada de Microsoft arran ha provocat problemes en el trànsit aeri de Suïssa, amb nombrosos retards i cancel·lacions en aeroports importants com Ginebra o Zúric. Segons ha informat l'agència suïssa AWP, al migdia s'han paralitzat tots els aterratges en l'aeroport de Zúric, el principal del país, així com els enlairaments d'avions amb destinació als Estats Units, a causa de l'acumulació d'aparells en les pistes després d'hores de trànsit paralitzat.
El conseller delegat de Crowdstrike, George Kurtz, ha subratllat a X que el que ha passat aquest divendres no és un incident de seguretat ni un ciberatac, sinó un problema aïllat per al qual ja s'ha implementat una solució i per al qual s'està donant suport als clients a fi que obtinguin les últimes actualitzacions.
Els sistemes d'atenció telefònica d'emergències mèdiques del 061 de la Generalitat, Salut Respon, han recuperat la normalitat cap a les 14:30 hores. En un missatge a X han apuntat que "ja pot atendre tota mena de consultes de salut".
⚠ Actualització incidència tecnològica
— Salut (@salutcat) July 19, 2024
📲 El servei 061 Salut Respon recupera totalment la normalitat i ja pot atendre tota mena de consultes de salut.
✅ Es reprenen els tractaments de radioteràpia de @ICO_oncologia i @CSTerrassa, afectats per la incidència informàtica, que…
Els sistemes informàtics d'Aena i de les aerolínies es recuperen després que a primera hora hagin patit una apagada per una caiguda en l'àmbit mundial. Fonts d'Aena expliquen que les companyies estan acabant de "reorganitzar l'operativa" i s'espera que més aviat que tard es pugui recuperar el "ritme habitual". La imatge de la zona de sortides de la T1 és ja l'habitual d'un mes de juliol.
Les companyies aèries tenen l'obligació d'indemnitzar els passatgers si el retard és de més de 2 hores. La companyia ha de proporcionar un vol o transport alternatiu a destí. Si el passatger decideix no volar, la companyia aèria ha de reemborsar el preu del bitllet. A banda de retornar els diners del bitllet, l'aerolínia també té l'obligació de proporcionar aigua i menjar a partir de les dues hores. En cas que el retard obligui a pernoctar al passatger, l'aerolínia ha d'oferir una habitació d'hotel i desplaçament fins aquest, fent-se càrrec de les despeses.
La fallada informàtica global ha causat retards en les arribades i les partides en nombrosos vols a l'aeroport de Lisboa, i està provocant problemes de facturació i embarcament en aquest i altres aeròdroms de Portugal. La gestora ANA-Aeroports de Portugal ha detallat que el sistema informàtic dels aeroports portuguesos no s'ha vist impactat directament i que estan analitzant les conseqüències de la situació.
Sectors clau de la vida diària a Dinamarca, Suècia i Noruega s'han vist afectats per l'avaria global dels serveis d'informàtica en el núvol de Microsoft, perquè han patit problemes informàtics, per exemple, l'aeroport de Copenhaguen, el transport públic de diverses ciutats sueques i diversos negocis a Noruega.
Microsoft també assegura que l'activitat dels seus servidors està millorant i que s’ha aconseguit de solucionar la causa subjacent de la incidència. Tanmateix, la companyia alerta que hi ha un “impacte residual” en algunes aplicacions i serveis de Microsoft 365. A través del compte de X han apuntat que "estem portant a terme mesures de mitigació addicionals per millorar el servei".
Multiple services are continuing to see improvements in availability as our mitigation actions progress. More details can be found within the admin center under MO821132 and on https://t.co/uSHwRmYdzx
— Microsoft 365 Status (@MSFT365Status) July 19, 2024
A l'Aeroport del Prat ja s'han cancel·lat 15 vols de Vueling i Ryanar, tan nacionals com a Palma de Mallorca o Eivissa, com internacionals a Berlín, Lió o Porto.
Diversos vols amb diferents destinacions internacionals en aeroports del Marroc, que han hagut de passar a fer la facturació manual per a diverses companyies, acumulen retards aquest divendres a causa de la fallada a escala mundial dels serveis de Microsoft, segons ha informat de l'Oficina Nacional d'Aeroports (ONDA). A l'Aeroport del Prat encara es manté la facturació manual.
El director general de CrowdStrike, George Kurtz, ha informat a través de les xarxes socials que ja han identificat i aïllat el problema que té l'origen en "un defecte descobert en una única actualització per a usuaris de Windows", i ja han imposat una solució. També ha detallat que els usuaris de Mac i Linux no s’han vist afectats per la incidència.
CrowdStrike is actively working with customers impacted by a defect found in a single content update for Windows hosts. Mac and Linux hosts are not impacted. This is not a security incident or cyberattack. The issue has been identified, isolated and a fix has been deployed. We…
— George Kurtz (@George_Kurtz) July 19, 2024
Vueling informa a través de les xarxes socials que la seva operativa s'està veient afectada per la caiguda de Microsoft. "Estem treballant per a minimitzar l'impacte en els nostres clients. Si el teu vol està afectat, t'informarem per email", han apuntat.
Te informamos que, debido a la caída global de sistemas informáticos, nuestra operativa se está viendo afectada. Estamos trabajando para minimizar el impacto en nuestros clientes. Si tu vuelo está afectado, te informaremos por email.
— Vueling Airlines (@vueling) July 19, 2024
Puedes consultar el estado de tu vuelo aquí:… https://t.co/UEeqAwwm18
El director de recerca i conscienciació de ESET España, Josep Albors, ha corroborat a EFE que l'actualització de defectuosa de la plataforma de seguretat informàtica Crowdstrike és el que ha provocat l'aparició de les pantalles blaves en els sistemes Windows, tant de clients com de servidors, encadenant una sèrie de problemes per tot el planeta, des d'Austràlia al Japó i ara a Europa i als Estats Units.
La caiguda de Microsoft ha mostrat en encendre molts ordinadors una de les seves pitjors imatges: la denominada 'pantalla blava de la mort'. Aquesta captura de pantalla blava (BSoD, Blue Screen of Death, en les seves sigles en anglès) apareix quan el sistema operatiu de Microsoft Windows no pot recuperar-se d'un error del sistema o considera que no podrà fer-ho. El sistema es congela i no pot continuar funcionant.
Els tractaments de radioteràpia de l'Institut Català d'Oncologia (ICO) i del Consorci Sanitari de Terrassa afectats per la caiguda global de sistemes d’informàtica s'han reprès aquest migdia. El Departament de Salut preveu que la majoria dels tractaments que s'han ajornat es podran fer al llarg d'aquest divendres, però a un percentatge petit de pacients, per a qui la teràpia és menys crítica, se'ls citarà dilluns.
🔴 Aena ha informat aquest migdia que s'està recuperant de forma progressiva els sistemes, després de la caiguda de Microsoft. Igualment recorda que tots els aeroports de la xarxa d'Espanya estan operatius.
Aena recupera de forma progresiva los sistemas tras una incidencia informática mundial.
— Aena (@aena) July 19, 2024
➡️ Todos los aeropuertos de la red en España están operativos y los vuelos se están operando en colaboración con las aerolíneas.
➡️ La programación del día se está cumpliendo aunque con… https://t.co/idT4uY6r0r pic.twitter.com/RXq0RNg020
Els problemes més greus provocats per la caiguda de Microsoft a l'aeroport del Prat s'han concentrat als taulells de facturació, on tots els tràmits s'han hagut de fer de manera manual, cosa que ha provocat llargues cues i incomprensió per part dels usuaris. "Això està col·lapsat", exclama en Jordi, que busca la manera d'agafar el seu vol a Venècia. Tot i que porta una maleta de grans dimensions diu que no facturarà, ja que en alguns casos es permet que els viatgers passin el control de seguretat amb l'equipatge i que sigui el personal de l'aerolínia qui el porti fins a la bodega de l'avió un cop embarquin.

L'empresa de ciberseguretat CrowdStrike ha explicat que la incidència informàtica d'aquest divendres és un "defecte" en una actualització per a Windows. "El problema s'ha identificat, aïllat i s'ha implementat una solució", ha informat el conseller delegat de la companyia, George Kurtz, que també ha descartat un ciberatac.
L'associació FACUA-Consumidors en Acció ha informat els afectats per les cancel·lacions de vols provocades per la fallada de Microsoft que repercuteix en el sistema informàtic d'AENA que tenen dret a dinar i allotjament en hotel si ho necessiten.
El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat, Marc Realp, ha confirmat que s'han registrat "diverses afectacions, en diferents àmbits i de diferent abast, en alguns hospitals i institucions de l'àmbit sanitari" a Catalunya. Realp ha enviat un "missatge de tranquil·litat" a la ciutadania, atès que ja s'ha trobat una solució al problema informàtic i "s'està aplicant en aquests moments". "A poc a poc, anirem restablint tots els sistemes que han caigut", ha afirmat.
🔴 El secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat, Marc Realp, ha assenyalat que els sistemes d'atenció telefònica d'emergències mèdiques del 061, una de les àrees més afectades a Catalunya per una fallada informàtica global, s'estan començant a recuperar. "Hem trobat una solució temporal i l'estem implantant, a poc a poc, per anar restablint tots els sistemes afectats", ha assenyalat Realp al canal 3/24.
La caiguda de Microsoft, que ha afectat el sistema informàtic de facturació d'Aena, està provocant llargues cues a l'aeroport Madrid-Barajas.


Repsol ha informat que els serveis d'operació i seguretat dels seus complexos industrials no estan afectats per la incidència de Microsoft. No obstant això, en algunes de les estacions de servei de l'energètica sí que s'han vist afectats els sistemes de pagament i s'estan buscant alternatives, mentre que la fallada també ha afectat la seva plataforma de pagament Waylet i s'està treballant per solucionar-lo com més aviat millor.
Microsoft "està investigant" la incidència global que ha patit la companyia en conseqüència d'un problema en l'actualització de l'empresa de seguretat informàtica Crowdstrike i que ha afectat en nivell global en firmes de diferents sectors, des d'aerolínies i bancs fins a energètiques. "Som conscients d'un problema que afecta als dispositius Windows degut en una actualització d'una plataforma de programari de tercers (referència a Crowdstrike). Anticipem que s'arribarà en una resolució", han indicat a Europa Press fonts de la companyia.
La incidència de Microsoft ha provocat el tancament de diversos aeroports europeus. L'aeroport de Berlín s'ha reobert al trànsit aeri, però a un ritme molt lent, informa Eurocontrol. L'aeroport d'Amsterdam i el de Zúric estan tancats a les arribades fins a les 12.00 hores i fins a les 18.00 hores, respectivament. Iberia confirma que no hi ha hagut cancel·lacions, però sí retards, sobretot als dos primers aeroports.
Les aerolínies demanen als seus clients d'anar amb més antelació de l'habitual a l'aeroport. Així ho han fet companyies com Ryanair. Altres, com Vueling, informen per correu electrònic els seus clients de possibles incidències en el seu vol. Els aeroports espanyols estan realitzant manualment el check in, cosa que provoca llargues cues en taulells de facturació.
We’re currently experiencing disruption across the network due to a Global 3rd party IT outage which is out of our control. We advise all passengers to arrive at the airport at least 3 hours before their scheduled departure time.
— Ryanair (@Ryanair) July 19, 2024
Cont’d in comments…
La incidència tecnològica generalitzada de Microsof afecta el funcionament del telèfon 061 Salut Respon, i també la programació de visites d’alguns hospitals. Fonts del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), han informat que han demanat a la ciutadania que només faci servir aquest canal i el 112 per a “urgències i emergències sanitàries”. L'objectiu és no col·lapsar les línies mentre es duen a terme les tasques necessàries per resoldre el problema com més aviat millor. Des del SEM, han apuntat que els dubtes i consultes sobre salut se solucionaran a mesura que el servei es vagi restablint completament. L’Hospital Universitari de Terrassa i tots els seus centres han confirmat afectacions, i admeten que poden haver-hi retards.
🔴 El telèfon d'emergències 112 ha informat que no està afectat per la incidència de Microsoft
El telèfon d'emergències 112 de Catalunya no està afectat per la incidència tecnològica global
— 112 (@112) July 19, 2024
Igualment, es demana fer-ne un bon ús i trucar-hi únicament en cas d'emergència https://t.co/NhwZWZSjOd
Les energètiques espanyoles ja han activat els seus protocols de vigilància per monitorar l'impacte de la caiguda global de Microsoft, encara que de moment les incidències no presenten gravetat.
Les accions de les empreses nord-americanes CrowdStrike, especialitzada en ciberseguretat, i Microsoft cauen en borsa en els moviments previs a l'obertura després dels problemes informàtics detectats en diversos serveis del gegant informàtic, que han afectat a empreses de tot el món. A les 10:30 hores (8:30 GMT), els títols de CrowdStrike, que cotitza en el tecnològic Nasdaq, baixaven gairebé un 14 %, mentre que els de Microsoft es deixaven a prop del 3 % abans de l'inici de la sessió a Nova York.
CaixaBank i Banc Sabadell, no han comunicat ara per ara cap incidència relacionada amb la caiguda de Microsoft i afirmen que, de moment, tots els sistemes funcionen amb normalitat.
Les entitats bancàries espanyoles fins al moment no han detectat incidències ni fallades relatives a sistemes, operativa, accessos a banca online o caixers. Redsys, la plataforma de pagaments que permet el funcionament de targetes i sistemes tpv, també ha descartat la seva afectació. "En relació amb la fallada tecnològica reportada a nivell global, confirmem que no ha tingut cap afectació sobre Redsys i que el nostre servei opera amb absoluta normalitat", ha escrit en un missatge a la xarxa social X.
Bon dia. En relació amb la fallada|decisió|error tecnològica reportada a nivell global, confirmem que no ha tingut cap afectació sobre Redsys i que el nostre servei opera amb absoluta normalitat. Treballem per proporcionar serveis segurs i de qualitat als nostres clients. Salutacions.
— Redsys (@Redsys_es) July 19, 2024
Algunes aerolínies britàniques, la Borsa de Valors de Londres, companyies ferroviàries, aeroports i la cadena de televisió Sky han registrat aquest divendres interrupcions en les seves operacions arran d'un problema informàtic d'abast mundial.
Microsoft is currently experiencing a global outage which is impacting select systems at Heathrow. Flights are operational and we are implementing contingency plans to minimise any impact on journeys. Please check with your airline for the latest flight information. pic.twitter.com/s6Psd6pHUB
— Heathrow Airport (@HeathrowAirport) July 19, 2024
🔴 Aena ha anunciat que s'estan recuperant alguns dels seus sistemes.
Aena está ya recuperando algunos de sus sistemas, después de haber sufrido los efectos de una incidencia informática mundial que afecta a empresas de todo el mundo.
— Aena (@aena) July 19, 2024
Todos los aeropuertos están operativos pero en algunos procesos se opera con más lentitud.
Las aerolíneas y… https://t.co/iwuH0S8mxF
La incidència informàtica de caràcter internacional que afecta des d'aquest matí els aeroports de la xarxa d'Aena està provocant retards en les operacions a l'aeroport del Prat i obliga a fer manualment processos com el d'embarcament o facturació. Hi ha llargues cues als punts de facturació.
Microsoft assenyala que és possible que els usuaris no puguin accedir a diverses aplicacions i serveis de Microsoft 365 i que s'està treballant per mitigar l'impacte. Els serveis afectats poden incloure, entre d'altres, PowerBI o Microsoft Fabric, on els usuaris poden notar que el servei està en mode de només lectura; així com a Microsoft Teams; Microsoft Purview o al Centre d'administració de Microsoft 365, amb problemes d'accés de forma intermitent i retards en qualsevol acció que hi sigui accessible. Així mateix, apunta que les seves dades internes, així com els senyals de clients indiquen que s'han recuperat serveis com Microsoft Defender, Microsoft Intune, Microsoft OneNote, Windows 365 o Viva Engage, mentre segueix avançant en el seu esforç de mitigar les aplicacions i els serveis de Microsoft 365 afectats.
Segons ha informat Microsoft, un canvi de configuració en una part de la càrrega de treball dels servidors d'Azure (la plataforma de computació al núvol creat per la companyia tecnològica per administrar aplicacions i serveis) ha provocat una interrupció d'emmagatzematge i de processament que ha afectat els serveis de Microsoft 365. D'aquesta manera, aquestes fallades de connectivitat poden afectar qualsevol usuari que intenti utilitzar diverses aplicacions i serveis de Microsoft 365.
Microsoft continua treballant per mitigar l'impacte de la seva incidència en les aplicacions i els serveis de Microsoft 365 afectats i espera que els usuaris puguin anar veient solucionats els seus problemes a mesura que la companyia aborda aquestes interrupcions. La companyia ha informat que està treballant per redirigir el trànsit afectat a sistemes alternatius per alleugerir aquest impacte d'una manera més convenient i que els seus serveis segueixen experimentant millores mentre continua prenent mesures de mitigació, ha explicat a l'actualització oficial del seu servei.
Segons algunes informacions internacionals l'origen de la incidència de CrowdStrike podria ser derivada d'una actualització que no s'adapta bé als sistemes Windows, no està clar si tots els problemes provenen d'allà mateix.
Una incidència a la plataforma de ciberseguretat CrowdStrike està provocant problemes als sistemes de Microsoft a escala mundial d'empreses, entre elles del sector aeri, financer, mitjans de comunicació, així com en altres indústries. Segons Downdetector —pàgina web que monitora les interrupcions—, des de la passada nit s'estan registrant pics sobtats d'incidències en diferents llocs web que inclouen aplicacions de Microsoft.