El metro de Londres té milers d'usuaris cada dia, des de londinencs fins a turistes recorrent les seves andanes i tots ells són susceptibles d'haver estat gravats i analitzats sense el seu consentiment. Segons informa el mitjà especialitzat en tecnologia Wired, denuncia que Amazon ha escanejat la cara dels usuaris de diverses estacions del metro de la capital com a part d'uns assajos generalitzats amb la seva intel·ligència artificial (IA). El gran problema és que ningú va donar el seu consentiment perquè les seves dades biomètriques fossin usades per Amazon, empresa que se sospita treu rèdit de les dades que obté d'aquest assaig que va néixer per millorar el servei, però pot acabar amb l'extracció d'informació per aquesta big tech.
Com a mínim des de l'abril de 2023, en diverses estacions del sistema de metro de Londres s'han realitzat aquests assajos, això inclou parades com Euston, Waterloo o Manchester Piccadilly. Les proves s'han fet sota l'aparent supervisió de Network Rail, l'empresa pública gestora i propietària de la major part de la xarxa ferroviària anglesa i, en un principi, havien de servir per elaborar un sistema de detecció de possibles accidents, riscos a la seguretat o actes criminals o de vandalisme. Per aconseguir-ho s'ha desplegat un sistema de videovigilància que integrava l'aprenentatge automàtic per tractar d'aprendre de casos que es donen a la xarxa ferroviària (gent cridant, robant o fumant) i anticipar aquests comportaments.
El problema neix quan una ONG de defensa dels drets i les llibertats civils, Big Brother Watch, ha demanat informació sobre aquests assajos i ha descobert que algunes de les imatges obtingudes s'utilitzen per analitzar la demografia dels passatgers i l'anàlisi dels seus sentiments. Concretament, han denunciat l'ús d'aquesta tecnologia per fer "una anàlisi estadística del rang d'edat i de gènere" dels usuaris, així com "analitzar algunes emocions", com si estan tristos o feliços.
Un bon negoci sense consentiment
Segons la documentació obtinguda per l'ONG, tota aquesta informació es pot fer servir "per potenciar al màxim la publicitat i les vendes al detall". Així doncs, el que començava sota l'empara d'una millor gestió, pot acabar amb un gran negoci d'Amazon on el producte són els usuaris del metro londinenc, els quals ni ho saben.
"El desplegament i la normalització de la vigilància de la IA en aquests espais públics, sense gaire consulta i conversa, és un pas bastant preocupant", ha lamentat el cap de recerca de Big Brother Watch, Jake Hurfurt.