Poques persones hi ha a Catalunya que no han trepitjat mai un camí de ronda, aquests camins preciosos que recorren el litoral i ofereixen unes vistes inigualables. Ara bé, segur que molta gent no sap que aquests camins de ronda també existeixen a la Costa Vermella, a la Catalunya Nord. Si s'unissin tots aquests camins de ronda, hi hauria un traçat continu de 250 quilòmetres des d'Argelers de la Marenda fins a Malgrat de Mar, al Maresme, i precisament això és el que vol l'associació Camí de Mar. Aquesta proposta, que ja té el vistiplau de diversos alcaldes de les zones afectades, pretén potenciar un turisme desestacionalitzat i sostenible.
L'associació Camí de Mar es presenta com una entitat sense ànim de lucre, amb la finalitat de rehabilitar i reconnectar tots els camins de ronda de la Costa Brava, i es va presentar per primera vegada al 1r congrés de patrimoni de l’obra pública que es va celebrar a Madrid i Toledo el setembre del 2023. Va ser aleshores quan es va presentar la proposta “Camí de Mar de la Costa Brava” darrere la qual hi ha Eduard Bonmatí (enginyer de camins, canals i ports) i Josep Lluís Martínez Masferrer (llicenciat en geografia i història). La idea és crear el Camí de Mar, un únic camí per connectar els que hi ha i que així es pugui resseguir el litoral costaner sense interrupcions, des del Pirineu al riu Tordera.
Una ruta dividida en tres trams
La ruta que proposen es dividiria en tres trams: nord, central i sud, i dels 250 quilòmetres totals, actualment n'hi ha 155 que ja estan fets i en bon estat, 62 on cal alguna intervenció (hi ha ajuntaments que ja hi treballen) i 33 on cal unir els camins. Per exemple, tal com explica el portal del 324, a la platja de Portopí, a Tossa de Mar, ja s'hi està treballant, però, en canvi, entre Tossa de Mar i Sant Feliu de Guíxols, no hi ha camí.
En declaracions a Catalunya Ràdio, Eduard Bonmatí explica que "el problema és que el camí està tallat en 85 punts a la Costa Brava i en 1 a la Vermella", i que, per tant, aquestes discontinuïtats són les que impedeixen recórrer els 250 quilòmetres de costa sense deixar de veure el mar, que és el que persegueixen com a reclam turístic. A hores d'ara, i per culpa d'aquestes discontinuïtats, els camins de ronda estan connectats amb camins de muntanya. "Quan acaba el camí de ronda, si segueixes caminant t'envia a la muntanya", lamenta Bonmatí. El projecte està en una fase inicial, però ja hi ha hagut trobades d'alcaldes de la part francesa i la catalana, i ja s'ha valorat la possibilitat de constituir un ens per gestionar el projecte.