Davant d'unes xifres d'abandonament escolar creixents, l'OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic) ha fet una proposta que té com a objectiu disminuir l'absentisme a les aules. I és que aquest és un dels problemes més importants que té el sector educatiu. Amb la intenció de reduir el percentatge d'abandonament escolar, l'OCDE proposa un nou model que eliminarà l'horari intensiu que se centra als matins escolars i ho ampliaria a un horari partit.
En aquest sentit, l'OCDE ha presentat "Propostes per a un pla d'acció per reduir l'absentisme escolar a Espanya", i precisament aquest informe posa èmfasi en el fet que "molts centres funcionen com un horari intensiu centrat en matins, un fet que obliga els pares a pagar extraescolars". D'aquesta manera, diuen, si es variés l'horari escolar, els pares no haurien de pagar classes de reforç a les primeres hores de la tarda.
L'organisme constata que Espanya hauria de copiar sistemes com els de Dinamarca i Portugal, on han adoptat "sistemes flexibles de jornada completa per ampliar el temps d'aprenentatge". En aquest sentit, destaca l'informe que Espanya "podria valorar la possibilitat d'adoptar un sistema similar pels avantatges que podria aportar per als alumnes desfavorits. Una transició factible exigiria invertir en subvencions per a l'alimentació i les infraestructures escolars i remunerar adequadament el personal dels centres".
La qualitat del temps que els estudiants passen a les aules
Segons l'organisme, no només és important tenir en compte la quantitat de temps que els estudiants passen a l'escola, sinó també la qualitat d'aquest temps. En aquest nou format que proposa l'OCDE, doncs, no només s'augmentaria el temps dedicat a l'aprenentatge, sinó que també es formaria una interacció més important entre estudiants i docents, creant d'aquesta manera, un entorn més ben estructurat i equilibrat.
Tal com planteja l'entitat, aquests canvis anirien destinats a millorar la qualitat del temps que els estudiants passen a l'escola i proporcionar un entorn educatiu més harmoniós i ben organitzat.
A més, en disposar de més temps a l'escola, els alumnes tindrien més oportunitats per participar en activitats extracurriculars dins del mateix horari escolar, cosa que reduiria la necessitat de buscar aquestes activitats fora de l'escola. Per altra banda, això podria alleujar la càrrega econòmica sobre les famílies que actualment han de pagar activitats addicionals.