A partir del 2024, obrir la maleta a la porta del control per separar els líquids i els aparells electrònics a correcuita passarà a la història, ja que Aena instal·larà nous escàners amb tecnologia de raigs X que creen imatge en 3D. És a dir, la nova tecnologia facilitarà la inspecció dels equipatges sense necessitat de separar líquids ni equips electrònics, ja que els membres de seguretat podran veure una imatge clara del contingut de la maleta, segons informa El País

Els nous equips d'escaneig s'instal·laran primer als aeroports de Barajas (Madrid) i el Prat. Es prioritzen aquests dos perquè concentren el 40% del tràfic de passatges a tot el país. Més endavant s'implantarà a Palma de Mallorca. 

Els escàners d'imatges en 3D utilitzen una tecnologia anomenada EDSCB (Sistema Automàtic de Detecció d'Explosius per a Equipatge de Cabina, per les sigles en anglès), que es basa en l'ús de rajos X per crear imatges d'alta resolució que permeten la inspecció visual detallada. S'espera guanyar temps i reduir les falses alarmes. 

Més novetats als equipatges: més de 100 ml 

A més dels nous escàners, hi ha més novetats de les regles que regulen l'equipatge de mà. Concretament, el mes de desembre es va anunciar que s'aixecarà la normativa que limitava a 100 mil·lilitres els pots que es podien embarcar. Aquesta normativa està vigent des del 2006 a tots els aeroports d'Europa. El futur canvi permetrà als viatgers portar pots de productes com colònies, cremes o maquillatges de mida mitjana o familiar, tot i que encara no se sap exactament quin serà el nou màxim. El canvi en la normativa dels líquids també es deu a implementar aquesta nova eina.

Aquests escàners ja estan instal·lats en altres aeroports, com els britànics Heathrow, Gatwick o Stansted i els estatunidencs Los Angeles, Oakland, San Diego o Chicago. En tots dos casos, l'experiència s'ha valorat positivament. Per la seva banda, a la Unió Europea (UE) fa temps que s'estudia relaxar les mesures de seguretat als aeroports, les quals es van endurir després de l'atemptat de les Torres Bessones (2001) i l'intent frustrat d'atac contra set avions a Heathrow (2006), on es van intentar introduir explosius camuflats en llaunes de refresc. 

Més plans d'Aena

A més dels escàners, es posaran en marxa línies automatitzades per a la gestió de l'equipatge de mà (sota les sigles ATRS) per tal de poder separar maletes sospitoses de les que no ho són. Es vol automatitzar el procés perquè els passatgers no hagin de preocupar-se. Tot plegat es faria de manera remota, que encara facilitaria més viatjar en avió i la feina dels operaris.