La gent està farta. Haver d’agafar un tren, sigui de Rodalies o d’alta velocitat, s’ha convertit en un exercici de risc. Ningú té la certesa de què sortirà a la seva hora, de què tot anirà bé i arribarà al seu destí a temps de fer el que vulgui amb el seu temps, que per això és seu. Anar a treballar cada dia o desplaçar-se a una altra ciutat, és un acte de fe, i es pot convertir fins i tot en una experiència angoixosa i estressant, que posa a prova els nervis i la paciència de qualsevol. Aquesta ha estat una setmana particularment complicada al servei de Rodalies, però són tantes les incidències i les afectacions que s’acumulen, que ja plou sobre mullat. Aquest dissabte s’ha produït l’enèsima avaria en una xarxa ferroviària que pateix la manca d’inversió i de manteniment del govern espanyol de molts anys. Aquest cop, les víctimes no han estat els usuaris de Rodalies, sinó els més de 400 persones que es trobaven a un tren d’alta velocitat d’Ouigo amb destinació a Madrid, que han estat evacuats quan la circulació s’ha interromput a la sortida del túnel de l’estació de Sants a causa d’un problema de tensió en la catenària, i posteriorment els viatgers que havien d'agafar els trens d'alta velocitat d'altres operadors i els trens de mitjana distància.
L’avaria del tren que sortia de Sants a les 6.30 del matí (amb arribada a Madrid a les 09.16 hores) s’ha solucionat a les 8.41 hores, però per un efecte dominó ha provocat retards en tots els trens d’alta velocitat de Renfe, Ouigo i Iryo, i els trens de mitjana distància durant la resta del matí. S'ha tallat la tensió a tota l'estació per facilitar el desallotjament dels 403 passatgers, que han hagut de recórrer a peu per les vies una part del túnel fins a Sants. Per part de Renfe, els trens AVE afectats han estat el comboi (Barcelona 06.45 hores – Granada 13.11 hores), que no ha pogut sortir i els viatgers han estat reubicats en altres circulacions posteriors fins a Madrid, amb una demora d'1 hora i 15 minuts, i també el tren Euromed (Barcelona-Sants 06.50 hores – Figueres 07.45 hores), que no ha pogut sortir i acumulava una demora d'1 hora i 10 minuts.
"És tercermundista"
Els usuaris del servei que s’han vist afectats aquest matí han hagut d’armar-se de paciència i gestionar la indignació pel caos, les esperes i la manca d’informació que han hagut de patir, tot això acompanyat de la incertesa de saber quan sortiria el seu tren i amb l’única seguretat que arribarien amb retard al seu destí. Era el cas d’aquest usuari que ha expressat la seva frustració al micròfon de El Nacional. “Nosaltres anem a Pamplona, fa una hora i mitja que estem esperant, l’única manera que tenim per informar-nos és un senyor amb un megàfon, tercermundista… Ens va cridant aquí de mala manera i amb unes males formes que pobre home, entenc que la seva feina no és fàcil, però és que això és un desgavell, és terrible; és insuportable haver de viure en aquest país”, es queixava.
Un dels motius que més causa indignació és no tenir informació del que passa. “L'única manera que ens han informat és un senyor amb un megàfon, que té una mala llet que no se l’aguanta pobre home… Ens van informant amb comptagotes. Aquest país és fastigós, seguir vivint aquí és terrible”, segueix queixant-se aquest usuari, que avui ha patit personalment la incidència en un tren d’alta velocitat, però que habitualment ha de patir els retards que es produeixen a Rodalies, tot i que de manera indirecta. “Tinc un treballador que cada dia ha de venir de Palafolls i cada dia tinc problemes amb ell perquè arriba tard. No es culpa seva, però és que ens estan fotent a les empreses. Els senyors dels ministeris de Madrid deuen estar molt tranquils, el senyor Óscar Puente posant molts twitts i moltes coses, i sent molt simpàtic amb els seus, però amb els nostres, amb els que no estan allà, no ho fan, i és patètic”.
"La gestió és un acudit de mal gust"
Una altra usuària també ha explicat la seva experiència a El Nacional. “Nosaltres fa que estem aquí des de les 7.45 del matí. Havíem de sortir cap a Girona, amb l’AVE de les 9.10 i encara estem aquí (10.40h) sense notícies de res. Estan sortint els trens de les sis del matí, el les 10 cap a Madrid, però res més. La megafonia és espantosa, no s’entén el que diuen, i no tenim més notícies”. Aquest dissabte ha patit la incidència en l’AVE, però habitualment també ha de patir els problemes a Rodalies. “La gestió és un acudit de mal gust, perquè jo soc usuària de Rodalies. Treballo fora de Barcelona, i cada dia arribo amb retard i dada dia hi ha problemes… Robatoris, catenàries, vagues que no t’avisen, tampoc t’avisen dels autobusos, dels trens i de debò que és exasperant, és patètic. Ara sembla que s’han proposat reunir-se cada dia les altes esferes, perquè són les que no van en tren, evidentment, perquè si no, en comptes de reunir-se estarien treballant, no explicar-se cada dia per explicar-se el mateix i prendre cafè”.
"La informació és caòtica"
Una parella que havia esperat durant dues hores tampoc sabia quan sortiria el seu tren, però s’ho han agafat amb més resignació. “Cal tenir paciència, no queda un altre”, deia ell. “L’esperança que tenim és que sortim, perquè d’entrada ens deien que millor ens tornaven els diners del bitllet i que agaféssim tren per un altre dia, i hem dit que serà que no”. Les queixes, però, apuntaven a la manca d’informació. “És una mica caòtica perquè és veritat que es preocupen d’informar, però la megafonia no surt molt clara i has d’estar pendent de la pantalla i molt atent a la megafonia; tot una mica caòtic, la veritat”. Però sempre quedarà l’home del megàfon.
📹 Altres testimonis d'afectats: mira el vídeo