El tall de l'R2 de Rodalies entre Barcelona-Sants i Gavà d'aquest cap de setmana ha generat malestar entre els usuaris de la línia, que han denunciat el caos per agafar el servei alternatiu de transport fins a l'estació de Sants. La raó és que els autocars que cobreixen el tram afectat arriben a Palau Reial i no directament a Sants, on es pot arribar agafant L3 del metro. "El problema és el pelegrinatge amb l'autobús", ha assenyalat Rosa Prats, veïna de Gavà, en declaracions a l'ACN. Una crítica que han compartit la majoria d'usuaris de l'estació de Gavà aquest dissabte.
🚆 Sense trens entre Barcelona i Gavà el 28 i 29 de setembre: Renfe oferirà fins a 128 autobusos per hora
Al llarg del matí, el tall a l'R2 ha generat caos a Gavà, que s'ha convertit en l'inici i final de la línia sud, amb una allau de passatgers confusos. Rosa Prats, per exemple, havia d'anar des del municipi del Baix Llobregat fins a Sants per agafar un tren d'alta velocitat que la portés a Girona, però el bus alternatiu programat per Renfe no l'ha deixat a l'estació barcelonina, sinó a Palau Reial, on ha d'agafar L3 per arribar al seu destí. La usuària, a més, ha apuntat que s'ha assabentat de l'alteració del servei "en el moment d'arribar" i ha criticat que els canals d'informació de l'operadora no són els adequats. En aquest sentit, ha demanat a l'operadora millorar la comunicació als usuaris, assenyalant que "per megafonia la gent no atén". En la mateixa línia s'ha posicionat Alejandro Càceres, que des dels Monjos (Alt Penedès) ha volgut viatjar fins a Viladecans, fent transbord a Sant Vicenç de Calders. Càceres ha descrit el servei com a "nefast", carregant amb duresa contra l'operadora.
La línia s'ha vist alterada pels treballs als accessos a l'aeroport, que consisteixen en actuacions en infraestructura, sistemes d'energia i electrificació i de control de comandament i senyalització i operacions per a l'extensió d'una de les vies del Prat de Llobregat i d'enllaç amb els futurs ramals que connectaran amb la nova infraestructura. Aquest, però, no serà l'únic tall a les línies de Rodalies. De fet, a partir del dimarts 1 d'octubre comença un tall ferroviari entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, que s'allargarà cinc mesos i que afectarà l'R14, R15, R16, R17 i RT2.
El servei alternatiu de Renfe
El tall entre Barcelona i Gavà s'allargarà tot el cap de setmana. Per això, Renfe ha programat un total de 188 autobusos, que oferiran 3.277 trajectes diaris i 163.850 places. En total, hi haurà dos recorreguts: un de directe entre Gavà i Barcelona en tots dos sentits i un altre que cobrirà els municipis afectats pel tall a l'R2 (Gavà, Viladecans i el Prat de Llobregat). En el cas de la connexió entre Barcelona i l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona - el Prat, els viatgers hauran de fer servir les línies de metro L5 i L9 Sud per arribar-hi.
El pla alternatiu de transport té fins a 128 serveis d’autobús, 64 per sentit en hora punta entre Gavà i Barcelona, amb sortida des de Zona Universitària i arribada a Palau Reial per enllaçar amb l'L3, i 40 autobusos a l'hora, 20 per sentit durant tot l'horari, entre Gavà i el Prat de Llobregat (enllaç amb l'L9 Sud) amb parada a Viladecans.
Pel que fa als serveis regionals de les línies R13, R14, R15, R16 i R17, durant aquests dos dies circularan per Vilafranca del Penedès, la qual cosa comportarà un increment del temps del viatge de mitja hora. Per contra, l'R2 Sud funcionarà amb normalitat a partir de Gavà i fins a Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i el mateix amb l'R2 Nord, que tindrà la sortida a Barcelona-Sants, fins a Sant Celoni i Maçanet-Massanes (Selva).