La cadena britànica BBC, que ha celebrat enguany un segle com a referent en la televisió publica a escala mundial, està analitzant la situació actual per definir el seu futur. El seu director general, Tim Davie, va reconèixer aquest dimecres en un discurs a la Royal Television Society que la corporació es prepara per tancar les seves emissions tradicionals de televisió i ràdio durant la pròxima dècada, i consolidar tota l'activitat dels diferents canals en només una marca a internet.
Per tant, les cadenes BBC One, BBC Two, BBC Three i BBC Four podrien unificar-se sota el nom de The BBC. Una única oferta, possiblement en forma d'aplicació que combinarà tot, des de programes de televisió fins a la cobertura de notícies locals i material educatiu, va explicar Davie. "Imagineu un món que només es connecta a Internet, on s'apaga la televisió i la ràdio i les opcions són infinites", va afirmar. Davie va advertir així que "una interrupció de l'emissió es produirà i hauria de passar amb el temps, i hauríem de ser actius en la planificació". De moment, l'objectiu per aquest any és garantir l'accés tant a la fibra com a la banda ampla fixa d'una gran part de la població, i d'aquesta manera usar aquest sistema per transmetre contingut.
Oferta en línia més personalitzada
Tim Davie va afirmar que la BBC està compromesa amb la transmissió en directe, però va advertir que els britànics s'han d'anar preparant per al tancament de molts canals i emissores autònomes per a la dècada de 2030: "Amb el temps, això significarà menys serveis de transmissió lineal i una oferta en línia més personalitzada". El director general de la corporació britànica va assenyalar que "per a la BBC, la distribució només per internet és una oportunitat per connectar més profundament amb les nostres audiències i brindar-los millors serveis i opcions que les que permet la transmissió tradicional", a més, també va reconèixer que aquest canvi "proporciona importants oportunitats editorials". D'aquesta manera, va avançar, davant la sorpresa dels britànics, que "l'apagada de la transmissió tal com ha existit durant anys ocorrerà", i va afirmar que "és normal esperar que això succeeixi amb el temps i per això hem d'estar actius en la planificació del que succeirà després amb el servei".
El director general de la corporació britànica també va considerar que existeix el risc que la BBC es converteixi en un proveïdor de continguts en línia més en un mercat ple de gent en abandonar els seus espais d'emissió tradicionals en serveis com Freeview o la ràdio DAB: "Passar al digital no és el repte en si mateix, moure's al digital sense perdre la major part de la vostra audiència i cremar milions de lliures innecessàriament és el repte". Un altre dels reptes que va assenyalar va ser el com arribar als milions de britànics, sovint més grans, més pobres o a les zones rurals, que no tenen una connexió forta a Internet i es podrien tallar d'una BBC només en línia.
La competència
La BBC no és l'única cadena que estudia aquesta opció per al futur. Durant el seu discurs, Davie, va advertir que altres competidors internacionals, com Rússia i la Xina, ja estan "invertint centenars de milions en serveis recolzats per l'estat" i, per tant, es necessita més inversió també en la BBC perquè pugui fer-los front. Les peticions de Davie es donen en un context marcat per les retallades, especialment en el servei internacional, que han obligat a tancar la ràdio en àrab i en persa, entre d'altres. El director general considera que els mitjans britànics estan en "un període de perill real" amb un desafiament que "amenaça la vida dels nostres mitjans locals i el benefici cultural i social que brinden".
Segons fonts de la cadena, la BBC s'enfronta a un dèficit de finançament de 400 milions de lliures esterlines per al període 2026-2027. "En mirar cap a la dècada del 2030, tenim la ment oberta sobre la mecànica de finançament futur", va afirmar Davie, tot i que va puntualitzar que "tenim clar que és fonamental una solució universal que impulsi el creixement del servei públic del Regne Unit, no que ho sufoqui, al mateix temps que ofereixi a les audiències una excel·lent relació qualitat-preu".