El 40% dels xocs frontals a les carreteres convencionals de Catalunya es produeixen per distraccions com a factor únic, i en un 20%, a més, com a concurrent. Per aquesta raó, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha planificat la transformació de 76,3 quilòmetres de carreteres en 2+1 de cara aquest any i el 2026 i destinarà 128,8 milions d’euros. La fórmula busca ampliar la via convencional a tres carrils en alguns trams per facilitar l'avançament segur amb l'objectiu d'evitar els xocs frontals. La primera licitació es farà abans de Setmana Santa i serà sobre 3,3 quilòmetres de la C-12, entre Tivissa i Móra la Nova, a la Ribera d’Ebre, i amb un pressupost de 8,6 milions d’euros. Aquestes actuacions formen part del programa 2+1 2023-2030 que contempla intervencions sobre un total de 425 quilòmetres de xarxa viària i amb una despesa de 666 milions d’euros. El Govern busca reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en tots els punts on està previst actuar. 

Reducció de la sinistralitat

El nou programa de carreteres 2+1 abasta les vies d'un únic carril per cada sentit, i consisteix a configurar tres carrils de circulació, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s'instal·larà una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que podrà ser una mitjana de formigó o d'altre tipus, una senyalització horitzontal —zebrats centrals, pintura vermella o ressalts— o elements d'abalisament. El model està inspirat en experiències en països líders en seguretat viària com Suècia. Ja s'ha començat a aplicar en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, amb resultats satisfactoris. A banda d'evitar la sinistralitat també pot guanyar en fluïdesa de la circulació.

Entre 2025 i 2026 hi ha previst impulsar un global de 16 obres, set de les quals enguany cobrint 33,2 quilòmetres amb un cost de 66,7 milions. En aquest sentit, destaquen 8,2 quilòmetres de la C-12, entre Amposta i Vinallop (Baix Ebre), amb 19 milions, i 5,6 quilòmetres de la C-37, entre Manlleu i Torelló, a Osona, per un import de 5,6 milions d’euros. De cara a l’any vinent, hi ha fixades les nou actuacions restants en un total de 43,1 quilòmetres i 62,1 milions d’euros. Entre les actuacions hi ha 3,4 quilòmetres a la C-63 a Vidreres (Selva), amb un pressupost de 8,5 milions; 5,3 quilòmetres en dos trams de la C-55, entre Manresa i Callús, i 8,4 quilòmetres a la C-31 a Vilanova i la Geltrú. Pel que fa a la implantació de carreteres 2+1 el 2027, Territori té per programar 38 quilòmetres (amb un cost de 74,3 milions d’euros), dels quals gairebé 30 en diversos segments de la C-12 (pràcticament 50 milions d'euros), i sis a l’L-311 entre Cervera i Tarroja de Segarra (11 milions d’euros). A més, 2,6 a la C-35 a Riells i Viabrea-Sant Feliu de Buixalleu (8,5 milions), a la Selva, i 2,1 a la C-66, entre Serinyà (Pla de l’Estany) i Sant Ferriol (Garrotxa) (6,1 milions d’euros). Des del Departament de Territori calculen que la durada mitjana d’aquestes obres es mou entre els set i nou mesos, tot i que “depèn una mica de la complexitat” de la via. 

Instal·lació de bandes sonores

El pla també preveu la instal·lació de bandes sonores centrals en 700 quilòmetres de carreteres durant 2025 i 2026 per alertar els conductors si envaeixen el sentit contrari. Per al projecte hi destinarà 2,5 milions d’euros. Aquests elements que generen un soroll i fan vibrar els vehicles es col·locaran aquest 2025, entre altres punts, en 151,8 quilòmetres de la C-12; 54,1 de la C-31; 46,3 de la C-55 i 41,5 de la C-26. El 2026 en 34 quilòmetres de la C-66; 18,6 de l’L-310; 18,2 de l’N-141c i 15,6 de la GI-553, entre d’altres.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!