El Servei Català de Trànsit ha optat per la via ràpida i ha prohibit que els camions circulin per l'AP-7 els diumenges a la tarda durant el mes de setembre. És la solució que han trobat per evitar embussos i les cues com les que hi va haver el cap de setmana passat, el primer sense peatges. La restricció s'aplicarà cada diumenge del mes de setembre de 17 h a 22 h.
Un cop abolides les barreres i el pagament, el trànsit ha augmentat considerablement. Molts cotxes que abans utilitzaven vies alternatives ara s'incorporen a l'autopista. A més, la tornada de la normalitat postcovid ha fet créixer també la mobilitat.
Diumenge passat hi va haver més de 30 quilòmetres de cua que ningú va saber preveure. Per tornar a evitar el col·lapse postpeatge, el Govern ha establert un seguit de mesures com la restricció per als camions, que ja ha fet aixecar la veu dels transportistes. Avui el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha hagut de sortir a explicar les mesures que ahir se li van filtrar i ha afegit a la llista carrils addicionals i obrir més vials als peatges. Hi haurà 11 vials oberts a l'antic peatge de la Roca de Vallès direcció Barcelona i 8 vials a Martorell direcció Barcelona per millorar la circulació, tot i que el director del Servei Català de Trànsit ha avisat que "no es poden obrir massa vials perquè al sortir dels peatges hi pot haver accidents".
Aquests carrils addicionals es complementaran amb panells de velocitat visibles "perquè els usuaris de la via vagin disminuint la velocitat quan s'aproximen a les estructures dels peatges", segons Lamiel.
Pel que fa als carrils addicionals, s'obre un vial entre Sant Celoni i la Roca a l'AP-7 nord, i un altre entre Vilafranca i Martorell a l'AP-7 sud. A més hi haurà un carril segregat per a camions de menys de 7,5 tones, que són els que tenen prohibit circular per l'autopista. "Passada la festa de la Mercè, s'haurà de buscar un altre sistema per donar la fluïdesa que es vol donar a les vies", ha dit el director del Servei Català de Trànsit.
Lamiel ha recordat que la restricció s'aplica només a la carretera AP-7, i que la resta de les vies continuen obertes per a la circulació d'aquest tipus de vehicles, i que els camions de 7,5 tones o menys disposaran d'un carril segregat a la dreta "perquè circulin amb tranquil·litat". El director de l'SCT també ha reclamat a les concessionàries que agilitzin el desmuntatge de les estructures dels peatges que ara mateix fan alentir la circulació.
Lamiel ha assegurat que amb aquestes mesures es pretén que el trànsit sigui "una mica més àgil i segur", i ha insistit en el fet que hi ha altres alternatives de circulació a banda de la carretera AP-7 i que es poden utilitzar.
Camioners indignats
Els camioners consideren que se'ls culpa a ells de les cues de diumenge passat i que el Govern improvisa. Ni al CECAT ni al COT, els dos sindicats que agrupen el sector, la mesura s'ha vist amb bons ulls. Primer, perquè diuen que sempre són ells els "qui han de pagar" quan hi ha problemes de trànsit i demanen diàleg i solucions.
El president de CETCAT, Eduard Ayach, considera que aquesta és una "mostra més" de falta de respecte de les administracions pel transport de mercaderies. A més, les associacions CEDCAT i COT creuen que la restricció és una "solució improvisada" a un problema puntual d'un cap de setmana. "L'aixecament dels peatges avui ens està sortint car", ha conclòs Ayach. Les dues entitats portaveus del món del transport demanen "diàleg" amb les administracions i es queixen de falta de previsió per la finalització de la concessió de l'AP-7.
Fa pràcticament vuit anys que els camions només poden circular per l'autopista en molts trams de Catalunya i per això "el volum de camions a la carretera d'avui és el mateix que el d'ara fa cinc anys", diu Ayach. Per això creuen que el problema no és la circulació de mercaderies, sinó "els turismes" que han circulat de forma més abundant per l'autopista, ara que és gratuïta.
El president de la CETCAT també retreu al Govern que impedeixi circular als camions per l'N-II, l'N-260 i ara, també, l'AP-7. Aquestes restriccions suposen "treure les eines" a un sector que ha estat essencial durant la pandèmia. Malgrat tot, creuen que la Generalitat els està "criminalitzant" amb constants restriccions i mesures. "L'aixecament dels peatges avui ens està sortint car", ha afegit Eduard Ayach.
El portaveu de la COT, Carles Folchy, ha exigit "diàleg" amb les administracions a l'hora de buscar sortides als problemes de circulació. Critica que cap responsable polític els hagi comunicat la mesura i, per tant, no han tingut marge de maniobra per proposar alternatives. Folchy també ha demanat que el Govern proposi un interlocutor per poder negociar futures mesures.
Tot plegat fa que el sector del transport de mercaderies se senti "menystingut" i afirmen que sempre són els qui acaben "pagant la improvisació" de les administracions. "No hi ha motius suficients per trencar el dret de la lliure circulació", ha lamentat el portaveu de la COT. Els transportistes asseguren que la mesura obligarà a avançar els desplaçaments dels transportistes per evitar que la restricció els enganxi a la carretera. Això vol dir que tots aquells qui havien de sortir diumenge, ho faran dissabte. A més, alerten d'un possible col·lapse de camions a la Jonquera per esperar travessar la frontera amb França.