Les competències bàsiques de català continuen a la baixa un any més a 4t d'ESO. Els resultats de les proves de 2023 se situen en els 72,3 punts, 1,8 punts menys que l'any 2022. Així doncs, a secundària continua la tendència descendent, tenint la pitjor nota en els darrers 10 anys. Tot plegat no es replica a primària. Els alumnes més joves milloren lleugerament el seu coneixement de català respecte l'any anterior amb 72,7 punts, 0,2 més. Si bé la millora és molt minsa, trenca la dinàmica de descens que es perpetua a la secundària. En algunes competències en català, però, es millora considerablement. Per exemple, pel que fa a la comprensió lectora els alumnes de l'ESO milloren respecte anys anteriors. Tot plegat es recull en els resultats d'aquestes proves anuals, que ha presentat la Conselleria d'Educació.
Pel que fa a la llengua castellana, la situació és similar al català a l'ESO, on el seu coneixement cau encara més. El coneixement del castellà cau fins a 3,6 punts menys, situant-se en els 71,6 punts. A diferència de la llengua catalana a primària, el castellà no es recupera i cau 1,9 punts respecte a l'any passat fins als 71,2 punts.
Millores en anglès i matemàtiques
En canvi, l'anglès i les matemàtiques milloren els resultats respecte a l'any anterior. L'anglès torna a nivells prepandèmia a primària amb 77,8 punts, 0,9 més. Els millors resultats en llengua anglesa també es produeixen a 4t d'ESO, tot i que més lleus, amb 73,9 punts. La millora de les matemàtiques no rescata la matèria de la baixada per la pandèmia i es queda amb 73,6 (2,5 punts més) a primària i 62,3 (1,2 punts més) a secundària.
El president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega, ha valorat molt positivament que en moltes competències s'ha trencat la tendència a la baixa: "Pugem en determinades competències a diferència d'altres territoris on fan l'avaluació, en l'àmbit internacional". Tanmateix, reconeix que hi ha àmbits on hi ha marge de millora.
Accions per millorar
El Departament ha presentat diferents mesures de millora dels resultats adreçades a diversos punts del sistema educatiu, sobretot pel que fa a les competències que segueixen una tendència a la baixa, especialment lingüística i matemàtica. Algunes d'aquestes mesures ja s'han posat en marxa el curs passat. Entre aquests destaca la campanya d’assessorament individualitzat a càrrec de la Inspecció a tots els centres, però de forma més intensiva als 250 centres amb més marge de millora. A més, des dels Serveis Educatius aquest curs s’inicia un acompanyament integrat entre els equips d’assessorament psicopedagògics (EAP), equips de llengua i cohesió (LIC) i centres de recursos psicopedagògics (CRP). Es proporcionarà materials d’autodiagnosi a 200 centres triats segons criteris de resultats en les competències, context i estat del projecte de centre.