Els resultats de les proves de competències bàsiques milloren en general, amb dues excepcions. Per una banda, la puntuació en llengua catalana a 4t d’ESO segueix a la baixa i registra la pitjor nota almenys des del 2013, segons les dades facilitades per Educació. Per altra banda, l'anglès tampoc millora entre els alumnes tant de sisè de primària com de quart de l'ESO.
Les proves de competències bàsiques mostren diferències entre els dos cicles. Per exemple, mentre els alumnes de primària obtenen bons resultats en matemàtiques, aquesta és l'assignatura amb menys puntuació a l'ESO. De fet, tot i millorar respecte a l'any anterior, encara ni s'ha recuperat el nivell prepandèmia. En l'altre costat de la balança, les puntuacions són més altes en la resta de matèries avaluades: castellà, competència matemàtica i ciència, tecnologia i enginyeria a l’ESO; i castellà, matemàtiques i medi natural a primària. Educació destaca que en termes generals es confirma la millora iniciada el curs passat.
Resultats preocupants
Catalunya ha encadenat resultats preocupants pel que fa al nivell educatiu els darrers mesos. Les últimes entregues de l'informe PISA han deixat el país a la cua de l'Estat en diverses competències. De fet, amb relació a matemàtiques, ciència i lectura, els alumnes catalans estaven en les últimes posicions de l'Estat, per sota només hi havia els de Ceuta, Melilla i Andalusia.
Fa precisament poc menys d'un mes, es va fer públic el tercer volum dels resultats de PISA 2022, dels quals es desprenia que els estudiants catalans se situen per sota de la mitjana espanyola, i també de la de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en pensament creatiu. En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenen una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'OCDE 32,7. Per al conjunt de la Unió Europea aquesta xifra baixa al 32,1, lleugerament per sota dels alumnes catalans. Destaquen els resultats de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua hi ha Melilla i Ceuta (26,1 tots dos). Amb la puntuació de 32,8, Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia.
La prova va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d'idees diverses, generació d'idees creatives i avaluació i millora de les idees. Els estudiants espanyols van obtenir notes més altes en les tasques relacionades amb avaluar i millorar les idees, en comparació amb la resta. En el cas de Catalunya, un 25% dels estudiants van obtenir un rendiment alt en pensament creatiu (nivells 5 i 6), similar al conjunt de l'Estat. En canvi, gairebé un 16% estava en el nivell 1 i un 6,3% per sota d'aquest nivell, mentre que a l'Estat aquests percentatges són del 14,8% i el 5,1%, respectivament.