El primer casament del món entre una humà i un holograma generat mitjançant Intel·ligència Artificial serà protagonitzat per una catalana. L'artista multidisciplinar barcelonina Alicia Framis es casarà l'estiu del 2024 amb l'AiLeix, una intel·ligència artificial amb la qual fa mesos que conviu i que està creada a partir de perfils de relacions anteriors. Ho ha anunciat la mateixa Framis en un comunicat on ha explicat la performance pionera d'intel·ligència artificial batejada com 'The Hybrid Couple'. La cerimònia es realitzarà al museu Depot Boijmans Van Beuningen de Rotterdam—als Països Baixos—, amb què pretén innovar en la interacció humà-IA i en l'art contemporani. L'enllaç s'ha anunciat acompanyat d'uns vídeos en els quals es pot veure Framis i el seu nuvi, l'AILex, cuinant i menjant. El nou projecte performatiu també és concebut com una eina terapèutica per als qui han patit trauma o abús, així com per als que enfronten la pèrdua d'un ésser estimat. Sobre aquesta qüestió, Framis assegura que "una nova generació d'amor està sorgint, on els humans estaran en relacions amb hologrames, avatars, robots i més. Així com practiquem nous idiomes amb aplicacions, practicarem relacions amb aquestes entitats".
Interacció entre humans i IA
Alicia Framis viu i treballa a Amsterdam i inicia amb aquest projecte rupturista una nova sèrie de performances, on inclou art audiovisual i documental, investigació escultòrica, dibuix, música, arquitectura, disseny de moda, col·laboracions en intel·ligència artificial i holografia. El nou projecte està concebut com una sèrie de performances que redefineix els límits de la interacció entre humans i IA des d'una perspectiva femenina. Per realitzar aquest projecte, l'artista col·labora amb especialistes en tecnologia i pensadors de tot Europa, buscant explorar la integració de la IA en la vida diària i l'art. L’artista busca “forjar un nou paradigma de l'amor mentre explora les relacions íntimes que podem cultivar amb les màquines i la simulació d'emocions mitjançant la computació”.
L'holografia, una tècnica avançada de fotografia, genera imatges tridimensionals mitjançant llum làser i la interferència de dos feixos de llum coherents. Aquest procés, aplicat a sistemes de vídeo, representa un desafiament tecnològic que, en cas de superar-se, podria introduir AILex en futures televisions tridimensionals. AILex, l'holograma triat per Alicia Framis, és una entitat d'IA creada utilitzant perfils de persones conegudes per l'artista. El casament se celebrarà l’estiu vinent a la terrassa del museu Depot Boijmans Van Beuningen de Rotterdam. En l'actualitat, Framis està dissenyant el seu propi vestit per contraure matrimoni amb un holograma, així com els vestits dels convidats a la cerimònia. En paral·lel, juntament amb el LAM museum, el museu d'art alimentari a Holanda, Framis està treballant en la creació de menjar molecular que pugui ser gaudit tant per humans com per humanoides.
Una hipoteca per a hologrames
Alicia Framis, juntament amb la Rabobank Art Collection, està explorant així mateix la possibilitat de crear la primera hipoteca per comprar un company hologràfic, així com una casa dissenyada específicament per a un holograma i un ésser humà. També està explorant la possibilitat de la primera assegurança de vida per a hologrames.
No és primer cop que l'artista té una experiència artística amb un ésser no humà, el 1996 va ser la primera artista a conviure amb un maniquí, a qui va anomenar Pierre. En aquell cas, també es va fotografiar a si mateixa, i la càmera va ser l'única testimoni d'aquesta "convivència", amb què va crear l'obra "Cinema Solo,", una recopilació de 36 fotografies i un diàleg entre el maniquí i ella, inspirat en el llibre de Marguerite Duras: La Maladie de la Mort. Ara, Framis busca anar més enllà de la materialitat i desenvolupar un company intel·ligent i interactiu basat en la comunicació i la companyia domèstica. Alicia Framis és considerada com una de les artistes més importants d'Europa pel seu compromís social amb temes relacionats amb les dones i les minories en la societat actual.