Segueixen els mals resultats acadèmics dels alumnes catalans. L'Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA), la segona major avaluació internacional d'educació, revela que el 41,8% dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix —29,9%— o molt baix —11,9%— de matemàtiques. L'alumnat català obté una puntuació mitjana global de 489 punts i se situa en la part baixa del gràfic. En concret és un dels tres territoris analitzats amb puntuacions més baixes, només superat per França amb 484 punts i Xile, amb 444. Els alumnes catalans se situen així a 25 punts del total de la puntuació de la Unió Europea, que està en 514 punts, i a 36 de la marcada per l'OCDE, que són 525, i del conjunt de l'Estat espanyol, en 498 punts. Malgrat els mals resultats, un 37,6% dels alumnes catalans tenen un nivell intermedi en aquesta matèria, un 17,5% amb nivell alt i un 3,3% avançat.

Catalunya, en nivells molt baixos

El rànquing mundial està encapçalat per Corea amb una puntuació de 594, seguida del Japó (591) o Lituània (561). Pel que fa als territoris de l'Estat espanyol, Catalunya ha tornat a tancar el rànquing situant-se com el tercer amb pitjors resultats, només per davant de les Illes Canàries, amb 485 punts, i les Balears, amb 473. A l'altra cara de la moneda, els millors resultats els tenen a Castella i Lleó (522), Astúries (520) i Madrid (519). Del total d'alumnes d'entre 9 i 10 anys que s'han analitzat a l'estudi, els catalans se situa entre els cinc territoris amb uns nivells més baixos, per davant de Bèlgica, Nova Zelanda, França i Xile i a poca distància d'Espanya, on un 9,8% dels alumnes tenen un nivell molt baix, un 28% baix, un 36,9% intermedi, un 21,1% alt i un 4,2% avançat.

Pel que fa a la diferència per gènere, les dades mostres que les alumnes catalanes tenen 17 punts menys que els nens, 481 d'ells enfront 498 punts elles. En relació amb els nivells del rendiment, el nivell mitjà és el més freqüent en ambdós gèneres. En el nivell baix, les noies obtenen 3,6 més punts que els nens. En canvi, en el nivell alt, els nens superen en 6,2 punts les nenes, de 20,7% a un 14,5%, així com de nivell extraordinari, on els alumnes doblen les alumnes (un 44,% enfront un 1,9%). 

Les ciències també a la baixa

L'estudi també ha analitzat els resultats dels alumnes en ciències, que malgrat que són millor que els de matemàtiques, també se situen a la part baixa del rànquing. En concret, l'alumnat català obté una puntuació mitjana global en ciències de 502 punts, situant-se en el nivell intermedi. Els infants d'aquest nivell, coneixen i apliquen conceptes científics sobre plantes i animals, i tenen coneixements bàsics sobre la salut humana, les propietats de la matèria, l'energia i la llum, i mostra una comprensió bàsica de la superfície de la Terra. 

En comparació amb altres països, Catalunya se situa entre els sis territoris amb puntuacions més baixes, per davant de Bèlgica (488), França (488), Xipre (487), Bèlgica (481) i Xile (479). Situant-se així a dos punts de la mitjana de l'Estat espanyol (504), a onze del total de la UE (513) i a 24 de la mitjana de l'OCDE (526). En ciències, el rànquing està encapçalant Corea (583), Turquia (570) i Regne Unit (556). Catalunya forma part dels 4 territoris que estan per sota de la mitjana de l'Estat espanyol. El rànquing està encapçalat per Astúries, amb 528 punts, i, en canvi, el que pitjor resultats aconsegueix són les Balears. 

Pel que fa al rendiment, un 40,2% té un nivell intermedi en aquesta matèria, un 24,9% baix, un 21,9% alt, un 9,1% molt baix i un 3,9% avançat. Un 34% dels alumnes no arriben al nivell intermedi. La xifra està per sobre del conjunt de l'OCDE, on és un 25,3%, i també de la d'Espanya, amb 33,1%. Els països asiàtics, Corea i Japó, destaquen per presentar menys d'un 2% d'alumnat en el nivell molt baix, mentre que en el nivell alt i avançat s’hi troba el 70,3% i el 54,1% d'alumnat, respectivament. 

Més consciència ambiental 

L'estudi també ha analitzat la consciència ambiental dels alumnes, en aquest punt, els catalans han aconseguit una puntuació de 517 punts, aconseguint el nivell intermedi de competència. Un 7,9% dels alumnes tenen un nivell molt baix, un 21,3% en el nivell baix, un 35,3% en el nivell intermedi, un 26,4% en el nivell alt i un 9,1% en l'avançat. Entre el total de països participants, Corea obté la puntuació més alta (575) i Xipre la més baixa (480). En aquest àmbit, Catalunya està per sobre de l'Estat espanyol (510) i el total de la UE (516) però per sota de la mitjana de l'OCDE (525). Per comunitats autònomes, Galícia obté la millor puntuació (533) i Andalusia la més baixa (499).

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!