L'informe PISA de 2022, a més d'analitzar les competències de l'alumnat de 15 anys en lectura, matemàtiques i ciències, va avaluar la competència del que anomenen pensament creatiu. Aquest dimarts, l'OCDE ha fet públic l'estudi on desgrana els resultats de l'avaluació d'aquestes competències i els estudiants de l'estat espanyol aproven molt justos, amb una puntuació de 33 sobre 60 punts possibles. La cosa empitjora si ens fixem en Catalunya, la qual es troba a la cua dels territoris de l'Estat pel que fa a competència creativa amb 32,2 punts. Per darrere dels alumnes catalans només hi ha: Balears (32.1), Canàries (31,9), Euskadi (31,9), Andalusia (31,7), Castella-la Manxa (31,7), Ceuta (26,1) i Melilla (26,1). 

Segons exposa l'OCDE, analitzar el pensament creatiu serveix per mesurar "la capacitat dels estudiants per respondre a les demandes d'un món en constant transformació, on la innovació i la creativitat són elements clau per a l'adaptació". Les tasques per mesurar aquestes competències, que s'engloben sota el paraigua del concepte "pensament creatiu", van consistir en expressió escrita i visual i en la resolució de problemes socials i científics. En el cas català, els alumnes van quedar per sota de la mitjana espanyola amb uns 32,2 punts respecte als 33 estatals, però també per sota de la mitjana de l'OCDE (32,7). A més, Catalunya és el territori a l'Estat amb més diferències entre alumnes nadius i migrants. Per comunitats, les que treuen un millor rendiment en aquesta competència són: Madrid (34,8), Castella i Lleó (34,6) i Galícia (34,3).

Espanya respecte al món

A trets generals, l'estat espanyol aprova just, però l'OCDE reconeix un resultat més positiu de l'esperat: "Els resultats relatius dels alumnes en pensament creatiu estan per sobre del que es podria esperar d'Espanya, en funció del seu rendiment en matemàtiques; i per sobre del que es podria esperar en funció del seu rendiment en lectura". Espanya se situa per sobre d'altres països com Alemanya, França o Països Baixos. 

Gènere i classe

L'estudi de l'OCDE mostra que en competència creativa els alumnes mostren diferències per gènere i posició socioeconòmica. Pel que fa al gènere, les noies treuen millors resultats que els nois en aquesta competència, tant a Espanya com en tots els països europeus. A l'estat espanyol aquesta diferència és menor que la mitjana de l'OCDE (2,7 punts) i la UE (2,6). Destaquen Aragó (3,1) i Catalunya (2,8) amb les diferències més grans a favor de les noies, i les menors es donen a Cantàbria (1,2), Madrid (1,5) i Astúries (1,5). 

En funció del nivell socioeconòmic, s'observa que l'alumnat afavorit presenta un rendiment molt més gran que els seus companys desafavorits. Espanya amb 7,9 punts de diferència a favor de l'alumnat afavorit està per sota de l'OCDE (9,5) i de la UE (10,2), mostrant un nivell d'equitat més elevat.

 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!