El Departament d'Educació està estudiant l'impacte social i pedagògic de la jornada intensiva en els alumnes. Segons explica El Periódico, el departament hauria encarregat un informe a l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) per obrir la porta a la reforma horària a l'escola. La consellera Anna Simó afirmava fa uns dies que aquest fet "serà la base per iniciar un debat sobre el conjunt dels horaris escolars, un fet que requereix un gran pacte de país, ja que té un gran impacte social". Tanmateix, ja va advertir que el procés seria llarg i que els resultats no es tindrien "en 2 dies".
Diversos estudis d'universitats locals i internacionals mostren els beneficis que suposa la jornada partida en els adolescents. A Catalunya, el principal problema se situa a l'etapa de l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) on conviuen gairebé quatre horaris diferents, i la intenció del departament és unificar criteris. Les escoles privades-concertades fa jornada partida —1r i 2n de l'ESO fa totes les tardes, mentre que 3r quatre, i 4t, tres—. Per la seva banda, el 88% dels instituts públics fa jornada intensiva. En la resta, els de nova creació fa un mínim de 3 tardes, i els instituts-escola, 4 tardes.
9 de setembre: inici del curs escolar
L'inici del curs ha estat un dels enfrontaments principals dels darrers anys entre sindicats i Educació. La consellera Simó va anunciar fa dues setmanes que el curs 2024-2025 començarà el 9 de setembre per als alumnes d'infantil, primària i ESO. Així Educació endarrereix la data d’inici de curs, com li havien demanat membres del Consell Escolar, que plantejaven un marge de cinc dies per preparar-se. Per la seva banda, els sindicats encara volien endarrerir-ho més i començar el 12. Precisament, el departament havia posat com a condició que el primer dia fos abans de la Diada.
El plantejament d'Educació és començar el 9 de setembre per a infantil, primària i ESO, el dia 12 batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i el 19 l'FP superior. L'últim dia lectiu serà el 20 de juny. En total seran 177 dies lectius, dins del que marca la Llei d'Educació de Catalunya. Simó va advertir que és una decisió que es pren "de forma excepcional" i que no determinarà que a partir d'ara sempre ha de ser així.
Lluita contra la segregació a l'escola
Educació ha impulsat la creació de grups singulars per lluitar contra la segregació als centres escolars. Es tracta de grups de famílies "ordinàries" que s'uneixen per portar el seu fill a un centre de complexitat alta. Segons ha explicat la directora dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, Gemma Boix, qui ha assegurat que "se'ls reserva la plaça per garantir-los que entraran junts al centre". Manresa, on la meitat dels centres educatius són d'alta complexitat, és una de les primeres ciutats on s'ha començat a aplicar la mesura. A Manresa hi ha 23 centres escolars i 11 són d'alta i màxima complexitat. De cara al curs vinent, es crearan 5 grups, 2 per a Infantil a l'escola Sant Ignasi —que ara té el 80% de l'alumnat vulnerable— i a l'escola Serra i Hunter, i 3 per a Secundària a l'Institut Lacetània.