Catalunya no només és líder en el descens dels resultats educatius, segons l’informe PISA. Aquesta anàlisi de la situació educativa deixa altres dades que sumen preocupació sobre el retrat escolar del país. Segons xifres que detalla l’agència Europa Press aquest divendres, els alumnes de Catalunya pateixen més bullying que els de Madrid, el 8,6% pateix assetjament davant d’un 5% a Madrid. La taxa de bullying catalana supera amb dos punts la mitjana d’Espanya (6,6%). També supera per tres dècimes la taxa mitjana de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), que se situa en 8,3%.
El 8,6% dels alumnes catalans considera que és assetjat a l’escola de forma freqüent, segons reflecteix l’informe PISA publicada aquesta setmana i que, pel que fa a Catalunya, ha generat un ampli debat sobre les mancances de l’actual escola catalana. En l’estudi hi han participat 38.500 estudiants de 15 anys a Espanya en 966 escoles i uns 690.000 estudiants en total.
El nou informe, que l’OCDE elabora cada tres anys, mostra que els alumnes que menys assetjament escolar pateixen a Espanya són els de La Rioja, on el 4,1% declara patir-lo de forma freqüent, Castella i Lleó (4,2%) i Comunitat de Madrid (5%), mentre que els que més bullying pateixen són els de les Illes Canàries (10,2%), Catalunya (8,6%) i Galícia (8,5%), que són les tres úniques comunitats que superen la mitjana nacional (6,5%). Pel que fa a les ciutats autònomes, la taxa a Melilla és del 12,6% i a Ceuta del 10,7%.
Tot i això, PISA 2022 assenyala que totes les comunitats autònomes mostren valors negatius de l'índex d'exposició a l'assetjament entre estudiants de 15 anys, sent La Rioja (-0,55), Extremadura (-0,51), la Comunitat Foral de Navarra (-0,50) i Castella i Lleó (-0,50) les quatre comunitats amb un índex d'exposició més baix a l'assetjament. Per contra, Melilla (-0,20), Catalunya (-0,21) i les Canàries (-0,21) són les comunitats i ciutats autònomes l'alumnat de les quals es troba més exposat.
Les conseqüències de l'assetjament escolar
L'informe explica que la intimidació i l'assetjament és un problema generalitzat, amb conseqüències greus per a la vida dels estudiants que el pateixen. Així, afegeix que l'assetjament és un tipus específic de comportament agressiu en què una persona o grup de persones danya i incòmoda de forma intencionada i repetida una altra persona.
L'assetjament, segons indica PISA, es caracteritza per un abús sistemàtic de poder i una relació de poder desigual entre l'assetjador o assetjadors i la víctima. L'assetjament pot ser físic (cops, cops de puny i puntades de peu), verbal (insults i burles) i relacional (difusió de rumors i participació en altres formes d'humiliació pública i exclusió social).
Amb l'ús generalitzat de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), el document adverteix que el ciberassetjament ha esdevingut un altre tipus d'assetjament entre els estudiants que té lloc a través de dispositius i eines digitals. En no poques ocasions, totes aquestes formes d'assetjament tenen lloc simultàniament.