La línia R3 de Rodalies entre Manlleu i Ripoll ha quedat interrompuda per una incidència a la catenària, que s'ha incendiat. La incidència ha provocat un tall en la tensió elèctrica. Segons ha informat Adif, es treballa per solucionar la incidència com més aviat millor. L'incident ha afectat dos trens i s'ha hagut d'activar la fase de prealerta del pla Ferrocat. A causa de la incidència 100 passatgers han estat reubicats per poder completar el trajecte en autobusos d'una companyia privada. Usuaris de la línia que s'han trobat amb l'incident han denunciat la situació a través de les xarxes socials.
Ara mateix a Manlleu ha caigut la catenària de la R3. Per sort sense ferits. Fins quan hem d’estar abandonats per @Renfe @rod3cat @Adif_es. Ara mateix gestionant busos i taxis pels passatgers. L’interventora del tren no ens vol donar contacte de cap autoritat pertinent.
— Arnau Rovira (@ARovira7) May 9, 2023
Aquest nou incident a Rodalies s’afegeix a la resta de problemes que s’han originat els darrers dies per un problema en un quadre de senyals a Gavà. Aquest incident ha deixat greument afectada la normalitat d’una altra línia de Rodalies, l’R2, que ha originat un nou debat polític al voltant de la manca d’inversions de l’estat espanyol a Catalunya.
Precisament, en una moció registrada al Parlament de Catalunya ERC exigeix la reprovació de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, a més de la creació d'una comissió d'investigació sobre les incidències constants en el servei ferroviari, que gestiona l'Estat. Aquest text serà votat en el ple immediatament posterior a les eleccions municipals del 28-M, malgrat que s'ha convertit en un dels principals temes de la llarga precampanya.
Després de fer-se ressò de les dades publicades recentment per eldiario.es (284 dies amb incidències greus i 2.000 trens cancel·lats el 2022), la moció registrada pels republicans “constata i reitera que la responsabilitat de Rodalies, de Renfe i Adif depèn del govern espanyol”, i que “hi ha hagut dèficit d’inversions històric durant tres dècades” que estan provocant que la infraestructura sigui “molt vulnerable”. És per això que demanen la reprovació de Raquel Sánchez, “per la constant ineficàcia en la gestió del servei a Catalunya, com també la incapacitat per adoptar mesures per fer front a les incidències i l’afectació diària en la qualitat del servei i la mobilitat de les persones viatgeres”.
El traspàs de Rodalies
En aquest sentit, ERC busca que el Parlament torni a reclamar el traspàs del servei de Rodalies a la Generalitat i la transferència de recursos necessari “per a l’adequada gestió de totes les competències al respecte”. Però també aposta per “crear una comissió d’investigació sobre el servei de Rodalies a Catalunya els darrers anys”. Una comissió amb uns objectius mínims: “valorar els costos econòmics i socials que han provocat les deficiències d’aquest servei, quantificar el dèficit d'inversió i les necessitats d'inversió que es requereixen per situar la xarxa de Rodalies en un estat òptim i esclarir les responsabilitats polítiques i tècniques que han portat a la situació actual”